Monday, December 19, 2011

Daging Gulai Buku Besar....

Faham tak buku besar tu? hihihi..  maknanya dgg yg dipotong tebal dan besar2 la... biasanya dgg ni dimasak ms kenduri ...tp sekarang dah mkn kurang org buat dgg cmni...ni sebenarnya peberet family Liza, nak2 pulak kalau buat dgn dgg yg ada urat2 tu....pergghhhh mmg sedap laa..sbb tu la biasanya Liza guna dgg betis utk masak ni....

Ok, jom kita tgk resepi yer, tp kali ni Liza campurkan dgg betis dgn tulang..


RESEPI DAGING GULAI BUKU BESAR

Bhn2:

1 kg daging / tulang - rebus hingga btl2 lembut dan empuk bersama sdkt garam
1/2 inci lengkuas - kisar
2 inci halia - kisar
2 btg serai - kisar
6 ulas bwg merah - kisar

2 ulas bwg pth - kisar
3 s/b cili mesin
1 paket kecik kerisik
2 s/b air asam jawa
5 s/b rempah kari
4 s/b rempah kerutup
1 cwn santan pekat
Ubi kentang - rebus hingga empuk ( biasa Liza rebus sekali dgn dgg )
Minyak
Rmph 4 sekawan
Daun pandan - 1 helai
Garam, gula / nise dan srbk perasa secukupnya

- panaskan minyak dan tumis 4 sekawan dan daun pandan, biar hingga wangi.
- rmph kari, rmpah kerutp dan cili mesin dibancuh dgn bhn2 kisar dan gaul sebati.
- masukkan rempah2 td dan tumis hingga rempah masak dan naik minyak.
- masukkan air asam jawa, kacau sebati.
- masukkan pula dgg bersama air rebusannya dan sdkt santan.
- masak hingga agak pekat, masukkan ubi kentang dan kerisik
- tambhkan garam, gula / nise dan srbk perasa.
- bila kuah dah betul2 pekat, tutup api dan sedia dihidang..

# ada juga yg terus masukkan dgg mentah, tp santan kena lbhkan sikit yer sbb dgg perlu dimasak lama sampai btl2 lembut..terpulang lah nk guna cara yg mana...#



Makan pulak dgn benda alah ni...mmg sedappppp....sape yg tak kenal benda ni, tak tau lah nk cakap apa....perghhhhhhh

19 comments:

Sue @ Nenie said...

Assalamualikum...Saya pun suke makan daging yang dipotong2 kiub dan selalu jumpa time kenduri kan...setakat ni saya tak berapa berani nak masak potong macam ni takut liat..sebab kurang pandai...

Liza said...

wslm sue...kalau kat umah pun akak potong kecik2 jer,tkt anak2 tercekik....hihihi
dgg tu mmg kena rebus lama yer...

Ucu Faridah said...

adoiiii mak aiii..tak tahan tengok petai tu....
cicah dgn roti pon sodap...

tun_telani said...

tun paling x suka masak daging! sbb x pandai potong, jd biasanya terpaksa masak sampai 2-3 jam baru laa lembut.. mmg menguji kesabaran. huhu...

Yana Shaiful said...

best kan klu kenduri kat kelate dpt mkn dgg buku besar cani..nk bt kat umah males pulak..lama kna msk hihii..

hazila said...

petai oh petai........ penyedap tu.

dZana said...

sedap jer hujan2 ni dpt mghirupsup pans.. klau kt rmh akk kene potong nipis2 .. klau tak gitu ada yg kunyah2 letak kt tepi pinggan.. huuu.. btuah anak2 akk tu..

dZana said...

sedap jer hujan2 ni dpt mghirupsup pans.. klau kt rmh akk kene potong nipis2 .. klau tak gitu ada yg kunyah2 letak kt tepi pinggan.. huuu.. btuah anak2 akk tu..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Alamak sedapnya....kena pula dengan sambal....aduhai tumpang dinner boleh?

JaSSNaNi said...

assalamualaikum liza..
wahhh sedapnya, makan kari daging ngan sambal belacan ulam petai, perrrghhhh.. terangkat, sib baik tengah kenyang baru pas mamam mehoon goreng tadi.. ehehehe kalau idak jenuh menitik2 air liur ni.. eheheh

cik cek said...

Part ulam yang kat bawah tu yang tak tahan...cedapnya...boleh bertambah2 nasi dalam pinggan...:)

Liza said...

ucu...bab petai tu yg paling mahal kan...hihihii
dgg tu mmg sedap kalau cicah ngan roti..

Liza said...

Tun...akak ni mals nk potong dgg, kdg2 bila adik dtg akak suruh dia yg tlg potongkan....hihihihi

Liza said...

mmg best yana, tp sekarang dah ssh jugak nk mkn dgg cmni...diaorg dh jarang buat...

Liza said...

Zila...mmg petai tu sedap dimkn tp awas selepas mkn yer, g main jauh2....hihihih

Liza said...

kak paty ni selalu dtg lambat la...udah licin daaaa....hihihihhi

Liza said...

wslam nani...mmg itu pasangan yg sehati sejiwa kan...perggghhhh

Liza said...

betul tu kak cek..sambal durian mmg best...

khatijah said...

Salam...saya ingin tau rempah kerutup itu rempah apa....wasalam...TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...