Tuesday, December 20, 2011

Nasi Lemak Basmathi....




Assalamualaikum dan salam manis buat semua pengunjung2 blog Intai Dapur....semenjak kebelakangan ni kan, Liza tgk ramai betul yg dok tayang nasi lemak...dan kebetulan dah lama Liza tak buat nasi lemak....so kali ni nak cari la resepi nasi lemak yg berlainan sikit, yer la kan asyik yg sama jer....sebenarnnya terliur tgk Quinnie buat nasi lemak daun pisang hari tu, tp daun pisang takde stok la pulak......


Cari punya cari terjumpa lah resepi nasi lemak kat dapur Kak Ita....yg bestnya kat dapur kak ita ni mmg bnyak resepi nasi lemak, pilih jer yg mana berkenan..kan kak....hihihhii



Tp kali ni Liza pilih yg simple jer..ye la masak pagi2 ni kdg2 ikut mood jugak....kalau dtg angin M tu maknanya yg simple la breakfast hari tu...tp kalau cik hubby kat umah, nak tak nak pun kena rajin masak.....kunun2 nak jd isteri mithali la.....jgn mare noooo....hihihihihi



Kak Ita...Liza mintak izin CnP resepi kat sini yer....terima kasih kak...

RESEPI NASI LEMAK BASMATHI

Bhn2:

2 cawan beras basmathi
di rendam sekejap, cuci bersih dan toskan airnya.
3 ulas bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - di hiris
2 ing halia - di hiris atau dititik
2 sudu kecil halba
2 helai daun pandan - di siat dan di simpul
1 cawan santan
1 1/2 cawan air
sedikit minyak untuk menumis

Panaskan minyak dalam kuali
Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, daun pandan dan halba.
Bila dah naik bau, masukkan beras basmathi tadi dan goreng sekejap bersama bahan tumis
Masukkan air dan santan
tambahkan garam secukup rasa.
Bila dah didih pindahkan ke dalam periuk nasi dan tanak nasi seperti biasa.
Kacau nasi supaya pati santan tidak berketul
Setelah nasi kering bolehlah di hidangkan bersama, sambal tumis ayam, udang atau ikan bilis.
Di makan juga bersama hirisan timun dan telur goreng.



14 comments:

CT Delima said...

As'salam Liza

nasi lemak nak makan bukan kira waktu kan, kalau dah terasa2 nak makan tapi malas nak buat. beli jerlah, k.ct pun kalau tak sempat nak buat sambal bagai. ajak jer Hubby k.ct tu beli kat warung berdekatan senang juga tak yang kecah2 kat dapur..hehehe

Liza said...

wslam kaa ct...kdg2 bab beli yg sedap tuuuu.....hihihihi

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

baru plan nak buat nasi lemak gak....hari2 kena masak mmg buntu nak buat apa...nasi lemak paling simple dan sedap khen

Amie said...

Assalam Liza,
pagi2 sampai sini dapat makan nasilemakpula...mmmm kenyangnya sampai tengahari ni.

chikadakbiru said...

assalamualaikum liza...sedapnya nasi lemak basmathi.tak pernah lagi masak guna beras nih... :

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum Kak Liza....sedapnya nasi lemak...hari2 makan pun mcm tak jemu, tapi mana boleh hari2 makan kannnn

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

wawawawawa...kite panggil yg ni nasik kolestrol..wahahahhaa...
tp x penah serik pun mkn..tgk gambar ni pun dh terliur... :-P

Liza said...

betul tu ayu...asyik kit ajer dok pikir nk masak ape...mmg sakit pala ni....

Liza said...

wslam amie...dah habis mkn nasi lemak tu yer,,,alhamdulillah....hihihihi

Liza said...

wslam cb...guna beras basmathi ni xde la rasa kekenyangan sgt...

Liza said...

wslm sue...mmg sedap tp kalau mkn hari2 dah tahap bahaya dah tu....hihiihi

Liza said...

Cida....jarang2 mkn ok la, kalau mkn hari2 tarak ok maaa....hihihihi

quinnie said...

wah kak liza..cantik nasinya..sebijik2..hehehe....saya ingat nak buat lg nasi lemak tapi yg perisa pandan tu..malas la pulak..asyik makan santan je hari2...hahahha...

terima kasih kak..kasi tau rempah tu...saya ni tak perasan la pulak ada rempah kerutup cap adabi...hehehe

Liza said...

ye la Q...kalau mkn santan hari2 nnt sedar2 pintu umah pun jd kecik....hihihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...