Sunday, December 11, 2011

Kek Marble Lembut...


Kek yg buat utk kawan2 angah sempena majlis kesyukuran hari tu...mmg dah lama tuan umah nk mkn kek ni, hari tu baru la terbuat...kalau tak bdk2 kat umah ni request kek coklat jer...isssshhhh macam la tak de kek lain kan...so hari tu Liza bake kek ni tanpa bgtau sesape pun...tau2 jer kek ni dah siap....hahaha...tp kek ni mmg sedap dan gebu...Liza mmg suka dgn tekstur kek yg macam ni...

Resepi ni Liza ambil dr umah Kak Noor...Liza tempek resepi kat sini pulak yer kak, mintak halal...



RESEPI KEK MARBLE LEMBUT


Bhn2:


8 oz mentega
6 oz tepung gandum (akak guna superfine)
6 oz gula castor - gula ni akak kurangkan lagi sbb akak ni tak suka kek yg manis sgt
5 biji telur dari fridge
3 sudu besar susu pekat
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu makan ovalette
3-4 sudu makan serbuk koko -diayak (akak guna coklat emulco dan oren emulco)

Cara membuat:

Tepung diayak bersama baking powder.
Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang.
Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata.
Masukkan telur kuning sebiji sebiji ke dlm adunan putih telur dan pukul hingga rata.
Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata.
Akhir sekali masukkan tepung skit2 dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan masukkan warna atau emluco pilihan anda.
Guna loyang 8 in persegi selang seli masukkan adunan tadi dimulai dgn adunan asal.
Bakar pd suhu 180C selama 45 min atau sehingga masak. Suhu oven bergantung kpd oven masing2.

* Tips: Kalau menggunakan mesin, jgn diberhentikan semasa sedang mengadun. Jika mengunnakan tangan, harus pukul lebih lama sedikit krn adunan mesti kembang dan rata.

10 comments:

rahel said...

Selamat petang Liza...harumnya..kek marble lembut..suka Rahel tengok..

Liza said...

salam rahel...mmg harum satu umah masa bake kek ni....

Mieza said...

Salam liza..nampak gebu sgt kek marble liza ni..sedapnya liza..anak2 mesti suka kan kek gebu2 mcm ni..suami mieza kat umah ni hanya suka kek cekelat..sib bek anak2 semua bedal...ada lg tak tu mieza nak kenen skit..

tun_telani said...

salam kak liza..
sama laahhhh!! kalau adk2 tun ni haa, jgn la buat kek lain, nnti sure ada yg komplen sbb dieorng ingat ada kek coklat..(hasben tun pun sama je perangai.. hehe..( dh lama x makan kek marble, biasa tun panggil kek paun. nmpk gebu!

inahar ali said...

salam liza..mmg nmpak gebu sehh kek marble nih..leh masuk list dulu..nk wat x tau bila..hehe!

quinnie said...

wah...mesti sedap kek ni sebab ada letak susu pekat..kek kalau letak susu pekat ni rasa dia cam moist2 skit...boleh dicuba nih...:)

Liza said...

wslam mieza....kalau nk kenen meh lah sini, bawa bekas besar yer...hihihihi

Liza said...

wslam tun...best kalau buat kek ramai yg mkn, tp kalau ramai yg bnyk songe, huhhh letih nk melayan....hahahaaha

Liza said...

wslm kak ina....jemput2 amik resepi, nnt bila dah terliur tahap gaban jgn lupa try buat yer....hihihihi

Liza said...

mmg sedap pun Q...moist n gebu gitu...bestttt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...