Tuesday, November 15, 2011

Nasi Impit Sambal Nyior....


Assalamualaikum dan selamat pagi buat teman2 yg disayangi....pernah mkn nasi impit ngan sambal kelapa tak? haaaa...sedap tau, tp biasa kat Kelate jer yg ada sambal nyior ni....nama lg sambal nyior kan, kalau kat KL ni mst org panggil sambal kelapa kan....hihihihi sengal di pagi hari....

Hari tu ada member request resepi sambal nyior ni...act sambal ni sama jer dgn sambal nasi kerabu...tp tak pe, Liza letak jugak resepi ni pada sesape yg sudi nak mencuba yer...


RESEPI SAMBAL NYIOR / KELAPA

Bhn2 :

3 ekor ikan kembong kecil (kalau besar blh guna 2 ekor jer)- bersihkan dan rebus dgn garam dan asam keping.- ambil isinya shj
1 biji kelapa putih - grg hingga kuning (jgn sampai hitam nnt pahit pulak )
4 biji bwg merah*
1 inci halia *
1 btg serai (besar) *
Garam, gula / nise dan serbuk perasa secukupnya.

- tumbuk bhn2 bertanda * hingga lumat.
- masukkan garam, gula dan serbuk perasa.
- tumbuk hingga sebati dan masukkan isi ikan rebus.
- tumbuk lagi hingga betul2 lumat dan sebati semuanya,bubuh dlm mangkuk besar.
- tumbuk sdkt kelapa grg td biar halus ( kalau xnak tumbuk pun xpe ).
- masukkan kelapa grg td ke dlm bhn2 tumbuk dan gaul hingga betul2 sebati...
- siap dihidang bersama nasi kerabu , nasi dagang atau nasi impit...
# terpulang nk letak gula / nise...kalau letak nise kaler dia akan kecoklatan sikit..Liza campur dua2 #


Hari tu Liza buat jugak kuah kacang sikit utk anak2...at least takde la kering sgt kan...Liza buat kuah kacang ni guna resepi dr kak Hanieliza pakar masak tu...mintak halal Liza letak kat sini yer kak...

RESEPI KUAH KACANG

Bhn2 :

1/2 kg kacang tanah..goreng ..buang kulit..tumbuk kasar/pecah2
1/2 cawan air asam jawa
1/2 cawan gula merah - Liza campur jugak dgn gula pasir sikit
1/2 cawan minyak
garam secukup rasa

Bahan mesin
5 sudu besar cili mesin
4 batang serai - Liza ketuk bg pecah jer...1 inci halia
1/2 inci lengkuas
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih - Liza xletak
2 biji buah keras

Cara:

1. Tumiskan bahan mesin dan serai sehingga wangi dan garing.
2. Bila dah naik minyak masukkan air asam jawa dan kacang. Tambahkan sedikit air jika pekat sangat.
3. Masukkan gula dan garam secukupnya. Masakkan dengan api perlahan sehingga naik minyak.
4. Hidangkan dengan nasi impit.

20 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

uwaaaa terlioq....
sambai nyior tu yg mahal ngeee

Liza said...

ayu...mai la mkn...jemput jemput...sila sila, jgn malu2 yer....hihihihi

Tina Othman said...

oh tak pernah makan nasi impit dgn sambal kelapa ni, sedap ke

Liza said...

mmg sedap tina...cuba lah..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..Wahhhhhh saya suke ni, tapi kalau kat Trg mak selalu buat sambal ikan..Sedappppp..saya pun suke..

Satu lagi, akak pernah makan tak nasi impit sambal nyior yang manis tu, kaler dia kehitaman...Kalau pernah makan, akak ada resipi dia?..Selalunya pemes kat Trg, tapi tak pasti Kelantan ada tak, pasal kita nya makanan kan hampir serupa, beza nya sikit ajeeee

rahel said...

mat pagi Liza..
sedap menu tu..suka gak mkn nasi impit dan sambal kelapa..

Qhaifa Nur said...

biasa makan nasi impit dgn kuah kacang tau lodeh, makan dgn sambal kelapa pun best juga tu..

cik cek said...

Tak penah buat Sambal Nyior ni...mkn penah...amik resepi dululah...kot2 teringin nati leh buat seniri pas ni...tq Liza share2 resepi...:D

ibundo said...

salam liza. bundo tak penah makan denngan sambal kelapa ni. Sedap ye..

Citarasa Rinduan said...

kak liza.........
aduh nyamiiiinya...
sangat2 suka sambal nyior, walau ayu asal orang johor,. hehhehehe

hazila said...

Saya pernah 2,3 kali je makan nasi impit & sambal nyior.

Nurul said...

K liza...
Nurul biasa makan nasi impit ngan sambal nyior... mak mertua biasa buat... hehe ^__^

dZana said...

beralas daun pisang .. selalu mkn dgn kuah kcg.. msti sedap jugak ni mkn dgn sambal nyior..

Yana Shaiful said...

sedapnyaa..dh lama xmkn nasi impit dgn sambal nyior+kuah kacang..klu blk p.mas mmg yg ni slalu yana cari nak bekpes..klu ada pulut lg best kan..jd pulak pulut kawin..yg tu lg yana suka :=)

Asmara said...

eh tak pernah mkn nasi impit dgn sambal nyior ni. hihi.. kalau kuah kcang tu biasa. menarik nih! :D

quinnie said...

wah menarik ni tak pernah kita makan gaya cam gini....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak Liza..
Kak sedapnya nasi impit bergabung dgn sambal kelapa ni.. Cicah dia biar lekat banyak2 sambal kelapa tu kat nasi impit baru masuk mulut..hehehe..
Kak, Naz guna telur gred B dlm resepi Alex Goh tu tp dulu pernah buat gak guna telur gred C. Sbb dia tak nyatakan gred telur tu dlm resepi, jadi Naz letak jer apa gred telur pun yg ada kat rumah masa buat tu.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Liza kempunan kak ros dibuatnya ;Lma nye tok make neh...bertaun-taun doh ni...Ada lago ke??????

Ida,Japan said...

haa...lama tok make nasi impit ngans sambal nyor...rasonyer yg pernah k'ida makan tak dok ikan kut..entah la,lupo doh

Ucu Faridah said...

sambal nyior ni tahan lama kan...minta sepinggan boleh? tak pernah mkn ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...