Saturday, December 17, 2011

Pulut Kuning Dan Rendang Daging....

Assalamualaikum dan salam bercuti2 di hari minggu...dah breakfast ke? menu ape pg ni, mst yg spesel kan...mcm Liza pun kalau hari minggu biasanya Liza akan masak sesuatu yg berat, oppppsss bkn berat nk angkat yer, maknanya  sesuatu yg kenyang, sbb cik hubby ni perut dia tak macam perut kitaorg...dia mmg dh biasa mkn yg berat2 dr kecik lg...almaklumlah org pure Kelate....dr kecik lg yg dia tahu nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu dan mcm2 nasi lagi la.....nape?? tak caya, kalau tak caya cuba g Kelate dan tgk menu breakfast diaorg....

Tp nasib baik jugak anak2 mmg Liza dah ajar ikut my style la...so diaorg mmg takde masalah la kalau setakat breakfast dgn coco crunch.... 'anak suka, ibu setuju'...hihhihihi

Berbalik pada pulut kuning ni, kali ni Liza gandingkan dia dgn rendang daging...pulut kuning ni mmg peberet adik, dia blh mkn tanpa lauk, siap bertambah2 lg.....kdg2 pelik jugak nengoknya, tp tak pe la asalkan dia mkn.....

Dah banyak kali Liza buat pulut ni kan...so pada sesape yg nak resepi blh tgk kat SINI yer...




Dan utk resepi rendang dgg pulak, Liza CnP kat sini sekali lg yer...



REPI RENDANG DAGING

Bhn2:
1 kilo dgg -potong kecik
1 biji santan
6 ulas bwg merah*
2 btg serai*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup*
11/2 inci lengkuas*
3 sudu besar rempah kari
1/2 s/t srbk ketumbar
1/2 s/t srbk jintan manis
1/2 s/t srbk jintan pth
4 s/besar cili mesin
kerisik
daun kunyit- potong halus
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa

- mesin halus bhn bertanda *
- masukkan dgg, santan, dan semua bhn kecuali kerisik dan daun kunyit ke dlm kuali.
- bila dh hampir kering, masukkan kerisik dan daun kunyit.
- masak hingga kering (kepekatan rendang bergantung pada selera msg2)
- sedia dimkn dgn nasi,pulut kuning dan nasi impit..



Laaaaa....dok tunggu gapo lagi tu, mari la pakat make pulut ni.....silo silo, buat muko tak malu deh.....muahahahahaha

12 comments:

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

OMG...ini POJAAN HATI KU....kena pula dengan renndang...mak ai kena cari pulut pula buat sarapan esok.

ainnoraini said...

Ini kesukaan en somi saya tau...alau ada pulut tak angang makanan lain dahhh....

tun_telani said...

wahh!! rajinnyer! kombinasi pulut kuning ngan rendang ni kiteorg cuma buat time raya je. hehe...
org kelantan mmg mkn berat time bekfes. housemate tun dulu, wajib mkn nasi 3 kali sehari- bekfes, lunch, dinner. mmg tension je tun tgk sbb dia kurus eventho mkn byk.. huhu..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum
Nak..nak..NAKKKKKKK!!!!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Ambo akat tange stuju pasal makan nasi pagi pete tu sebob ambo pun org klate.Tapi dah celup2 la..sebab hubby dan anak2 org KL...hihihi

rahel said...

wah..terangkat lagi hari ni..sedapnya makan nasi pulut ngan rendang..emm nyum nyum nyum..

Liza said...

ye ke kak paty....hahaha, nmpak gaya kena buat jugak la...hihihihi

Liza said...

ainor....sama la ngan anak liza, suka sgt ngn pulut2 ni...

Liza said...

tun...tu la kan, dengki btul bila tgk org yg mkn nasi bnyak tp badan ttp mantain...tak macam kita ni, silap sikit dah bulat....hihihihi

Liza said...

wslm naz...nahhh, amik la,,hihihi

Liza said...

terkedu baca komen kak ros sbb xsangka mmg ramai bebeno ore kelate deh...hihihihi

Liza said...

rahel...kdg2 jer buat pulut ni, terpulang pd request....hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...