Thursday, December 29, 2011

Kek Pelangi Kukus...



Ni kek pelangi versi org tak berapa nak rajin...opppsss bkn org malas yer..cuma tak berapa nak rajin....muhahahaha..org lain buat  bakar dulu kek ni satu2, tp Liza buat kukus selapis2...ni kes tak berapa nak rajin tunggu kek tu dibakar satu2....rasa macam lambat jer nk abis, lepas tu kena lapiskan pulak satu satu kek tu....iishsshh malas betul...

So dgn semangat yg tak berapa nak rajin, Liza pun terpikir la nak kukus kek tu...cepat la sikit siapnya....hihihihii

Bdk Yana tu pulak asyik minta nk kek Minnie Mouse, dia tak tau ke umi dia ni keras tangan nk buat benda2 cmtu....tp kan anak punya pasal tak pe la, buat jugak walaupun tak berapa nk cantik..janji nmpak rupa Minnie Mouse...mak budak baru belajar katakan, sbb tu malu nak tunjuk....hahahaha

Resepi kek pelangi ni Liza ambil dr umah Kak Ita Masam Manis atau blh jugak tgk kat umah Kak Zu ,tp kalau tgk yg Kak Ita ngan Kak Zu buat mmg jauh lebih cantik dr kek Liza...almaklumlah sifu ngan anak murid....ekekekeke..tp kek ni mmg sedap, bak kata Kak Ita, kek ni moist dan lembut..jom kita tgk resepi pulak yer,nnt senang2 blh la cuba...


RESEPI KEK PELANGI

Bhn2:

3 cwn tepung gandum
4 sdk baking powder
1/2 sdk garam
1 cwn butter ~ suhu bilik
2 cwn gula castor ~ kurangkan sebab manis
5 biji putih telor ~ suhu bilik
2 sdk esen vanila
1 1/2 cawan susu segar ~ suhu bilik
pewarna - oren, merah, kuning, biru, ungu dan hijau

Sediakan loyang 8 inc ~ kalau boleh 3 loyang

Sapu loyang dengan butter dan alas dasar loyang dengan baking paper.
sapukan juga baking paper dengan butter
Panaskan oven pada suhu 170C

Ayakkan tepung, baking pwder dan garam ~ ketepikan

Dalam bekas mixer pukul butter dan gula sampai kembang dan gebu atau butter bertukar warna putih .
Masukkan telur putih dan pukul lagi sampai gebu dan ringan
Masukkan esen vanila
Kemudian slowkan yang paling perlahan sekali, mixer, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar

Boleh juga guna spatula dan guna kaedah kaup balik.
*Tepung kena berselang seli dengan susu. Mulai dengan tepung dan akhiri dengan tepung juga.
maksunya : tepung ~ susu ~ tepung ~ susu ~ tepung ~ susu dan akhir mesti tepung

Kemudian bahagikan adunan sama banyak dalam 6 bekas berasingan

*timbang setiap adunan supaya dia sama tebal bila dah siap di bakar

Letakkan pewarna dalam setia bekas dan gaul rata
Masukkan dalam loyang
Bakar adunan tadi satu persatu dalam oven pada suhu 170C letrak pada rak bawah menggunakan api atas dan bawah dan bakar selama 15 ~ 20 minit atau sehingga kek benar-benar masak.

Bila dah masak letak atas redai
Tunggu dia sejuk sekejap dan kemudian terbalikkan
Kemudia boleh lah teruskan membakar pada adunan yang lain satu persatu hingga siap 6 lapisan
Jangan tindih2 kan kek bersama kerana kek mudah melekat dan nanti kek nampak comot dan tak cantik bila dia bertindih dan melekat antara satu sama lain.



Ni cara Liza kukus kek ni yer...

- panaskan kukusan, masukkan satu lapisan warna pilihan dan kukus hingga masak.
- bila dah masak, angkat dan sapu dgn strawberry filling/ jem kegemaran di atasnya.
- masukkan pula adunan warna yg kedua diatas jem td, ratakan dan kukus hingga masak
- ulang langkah2 di atas hingga habis adunan kek.
- Liza buat 4 kaler jer, kan dah cakap versi tak berapa rajin...hhahaaha

Untuk topping kek ni Liza guna Stabilized Whipped Cream yg amik dr dapur Kak Ita jugak...thnx yer kak ita....caaaayaaaanng akak....muahhhhh

STABILIZED WHIPPED CREAM

Bhn2:

2 sudu besar gelatin
4 sudu besar air
2 cawan whipping cream
1/2 cawan gula icing
1 sudu teh esen vanila.

Sebelum kita mulakan untuk buat Stablised Whipped Cream
Pastikan mangkuk pemutar dan alat pemutar di simpan atau di sejukkan dulu dalam peti ais selama 15 minit
Pastikan Whipping Cream benar2 sejuk baru keluar dari peti ais
Mula-mula kita masukkan air dulu dalam sebuah mangkuk kecil
Kemudian barulah masukkan gelatin dan kacau rata
Kemudian panaskan bahan ini di atas api perlah sehingga gelatin melarut
Sejukkan bahan gelatin ini pada suhu bilik ketepikan

Keluarkan mangkuk dan pemutar dari peti ais
Tuangkan whipping cream dan putar dengan kelajuan sederhana
Kemudian masukkan esen vanila dan gula sedikit demi sedikit hingga ia hampir mengeras
Tuangkan gelatin dan terus putar hingga ia kental.
Pastikan tidak terlebih pukul kerana adunan akan berair dan sudah semestinya ia tidak boleh di gunakan lagi



17 comments:

Qhaifa Nur said...

salam

tergoda bila tengok kek pelangi ni...
ni terlampau rajin & kreatif..
sedapnya...

Liza said...

wslam nur...xde la kreatif, cuma nk sgt rasa kek pelangi ni tp xberapa rajin nak buat selapis2 tu....hihiihhi

rahel said...

Salam Liza..
wah..sedapnya klu dapat merasa sepotong kek pelangi tu...cantik banget kejadiannya..jeles gue..

Liza said...

wslm rahel...ada lg belen ni, mai la, kita tukar ngan brownies kacang, nak....hihiihi

MamaEma said...

sedapnya tgk kek kalerfull ni..

Ucu Faridah said...

cik liza oiii...ini ada sorang umat yang paling rajin...nama dia ucu faridah..dia ni rajinnn sesangat bila kena bab makan, nak2 yg free dari liza...jadi jgnlah tak berapa nak rajin masakan kek kalor2 ni utk dia ye...hehehe...

Zaliedana said...

assalam kak,ala nape xtunjuk rupa minnie tuh kak,teringinlah nk tgk..sy nih lagilah keras tangan kak,nak deko kek besday ank utk majlis ari sabtu nih xtaulah jadi ke x,huhu..Akak nak tanya nih,kek pelangi nih mmg rasa sedap x kak,ngan kek karamel mana lagi sedap..

cik cek said...

Rainbow Cake versi kukus pulak...menarik idea ni...kek pun nampak mois je...mesti sedap ni kan...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam liza..
aahaaaa... kek pelangi ni akak baru je rasa masa kazen akak buat besday twin dia baru2 ni.. memang sedaplah! sampaikan husband akak yg cerewet pasal kek pun boleh puji sedapp.. nampak gaya mmg kena buat jugalah nnt.. lawo jer kek yg liza buat tu..

Kakzakie said...

Kalau dah 4 warna dikatakan kurang rajin, kalau Liza tengok kakak mesti kata tak rajin... kukus pun bagus juga Liz... tak mudah hangus kan:)

Kella said...

nak coba nak coba! =D

menarik la blog ini.. byk resepi... nanti kita akan jengah selalu.. =)

Nuridah said...

Selamat Mlm Liza,

wah cantiknya kek pelangi tu...kak nur nk sepotong boley??

tun_telani said...

kak liza, cantiknyer kek pelangi.. tun pun teringin nk makan, tp mmg malas betul la nk wat selapis2 tu.. huhu

kzai said...

salam liza...wah kek popolar dh keluar..cantik tp nk wat leceh sikit..sbb nk membkr selapis demi selapis tu..tp bila dh siap berbaloi kan..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza...Haa dah sampai sini pun kek yang tengah pemes emes ni...Bila tgk cara kukus tu rasanya ia lebih mudah siket berbanding bakar yang perlukan kerja lebih masa siket...

Roses_Leo09 aka Hanim said...

salam liza,
masa utk kukus tiap2 layer tu agak2berapa lama ?

Linamartaria Herman said...

Sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...