Tuesday, December 6, 2011

Roti Jala 3...eggless


Assalamualaikum dan salam bersua kembali buat kawan2 yg Liza sayangi....semenjak dua menjak ni rasa letih jer memanjang...ntah apa yg diletihkn sgt tak tau la....mgkn dah terlebih lemak kot....kuikuikui

Tapi masa jengjalan kat umah kawan2 ari tu, nampak lah Kak Zana dok tgh sibuk menjala...yg menariknya ttg resepi roti jala ni ialah ia tak menggunakan telur pun...so pada sesape yg alah pada telur blh la cuba resepi ni yer...

Liza panjangkan resepi kat sini pulak yer kak....mintak halal resepinya yer...


RESEPI ROTI JALA

Bhn2 :

2 cawan tepung gandum
1 cwn susu segar/cair
2 cwn air
sedikit garam
sedikit mentega @ minyak masak
serbuk kunyit/pewarna kuning

Cara2:
1. Blend semua bahan di atas sehingga adunan sebati
2. Kalau cair boleh tambahkan sesudu tpg/ kalau pekat boleh tambahkan sedikit air.
3. Boleh di kirai atas kuali non- stik

- boleh makan dgn lauk kegemaran masing2...Liza mkn dgn kari dgg jer...sedaaaapppp







10 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam liza, mesti lembut juga roti jala ni walaupun tanpa telurkn, tapi nk kena ada susu cair la pulak. sedapnya mkn ngan kari dgg tu

Sunah Sakura said...

waa...nampak menyelerakan~ hehehe

Liza said...

wslam kak rosa...kalau xde susu cair blh ganti ngan susu segar atau santan...

Liza said...

sakura...mmg menyelerakan....hahahaha

Ayu said...

Assalam liza,
oo roti jala yang ni tak gunakan telur ya....recipe baru ni...mesti sedap juga kan liza..

Qhaifa Nur said...

tak guna telur, bole try ni....
nampak sedap sangat..

Zaliedana said...

Assalam kak,sy klmarin igt nak wat roti jala juga,pastu telur abis,pagi tadi baru beli,adeiii last2 tuka wat pau,punyalah semangat nak mkn pau,tgk2 yis lak xaktif,pau xnek,sudahnya jadi habuan cik tong jerla..Adeiii dugaaan..Meh nak rasa roti jala akak lah,nanti kalo xda telur,leh guna rsepi nih,lembut x kak,

rahel said...

Salam Liza...tak pernah lg wat roti jala tanpa telur...menarik resepi ni..nanti bole cuba gak.

maz said...

Salam liza...kita pun mnjala jgk 3 hri lepas..esk bru nk tepek kat dpur..hehee..mnjala ni nk mula je yg mls kan..bila dh start tu sat je siap..anak2 kita suka sngat rti jala ni..kita buat pun xletak tlur..

cik cek said...

Bestnya ada roti jala...memang lama bebeno tak buat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...