Friday, December 2, 2011

Ketam Masak Lemak Cili Api Tomato...


Salam dan jumpa lagi yer...jgn jemu pulak nk dtg umah Liza ni....hihihii...kali ni nk share lauk yg menjadi poooojaaannnn anak2 Liza....kalau hari2 ketam pun tak pe, lagi diaorg suka...sanggup dok kat meja mkn sampai berjam2, semata2 nak korek segala isi yg ada...huiiii mmg kejam laaa...sikit pun tak tinggal...hihihhii

Jom la kita terus teropong resepi yer...

RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API TOMATO

Bhn2:

5 ekor ketam - bersihkan dan potong 2
Santan dr sebiji kelapa - perah dgn sdkt air
1 kpg asam keping
Garam, srbk perasa
3 bji buah tomato - potong 4

Bhn2 kisar:

5 ulas bwg merah
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 1/2 inci kunyit hidup
segenggam cili api - blh kurang atau lebihkan

- masukkan santan dan bhn kisar ke dlm periuk bersama asam keping.
- masak hingga mendidih dan masukkan ketam.
- masukkan juga garam dan perasa.
- bila ketam dah masak, masukkan buah tomato.
- masak sekejap shj.
- padam api dan sedia dihidang.


                 Jemput semua jamu selera yer....jgn malu2 , sila sila.....hihihhi

11 comments:

Ayu said...

Assalam liza,
oooh pergi bercuti rupanya..padanlah sunyi aje..akak memang belum pernah ke sarawak or sabah lagi...seronok tengok makan2 dan pemandangan kat sana ya..bilalah tu akan sampai ya.. ingatkan yang gambar last tu liza, rupanya tokey kedai..hehe..

uish akak comment kat ketam masak lemak padi pulok..heheh tak apalah ya..sedap nampak lauk ketam liza ni..dah lama tak masak ketam lemak padi..selalu masak kari aje..hehe

Liza said...

wsalam...mmg betol la kak, gmbar yg last tu Liza la....ekekeke perasan nk jd tokey kedai pulak...

Tina Othman said...

ala sedapnya, tapi saya tak tahan makan ketam, alergic tapi suka nak makan

dulu2 arwah selalu masak kan dgn nenas, menangis rasanya hihi

Liza said...

tina...alergic tu tolak tepi dulu, yg penting dpt mkn....hahahaha

Zaliedana said...

Kak LIZA,bkn ank2 akak jer suka ketam,sy pon suka sgt,nih pon lama juga xbeli,selalu beli time tgh2 bulan melayu,coz katanya isi penuh,leh diterima pakai juga kut,hihi..

Ucu Faridah said...

digandingkan dgn ulam + sambal belacan....hisshh.. marah betullah bila org tegur jgn tambah nasi...melampau kan...ucu sudah tergoda sama itu ketam....

Cheq Sue said...

kat rumah kita ni dah lama sangat x ada ketam. memang jarang la nak beli tu. dah la mahal, x larat nak habiskan. kalau beli takat sekor dua macam x sampai hati je nak masak... :)

cik cek said...

Semalam dok pegang dah ketam masa p kedai...letak balik...tak jadilah...anak2 akak kat rumah tak bape nak gemo nak makan ketam..alasannya malas nak kopek bagai...takkkanla nak masak isi nya aja kan...macam2 ragam anak ni kan...:)

Mieza said...

Assalamuaikum liza..wahhh beshnyer bercuti...nak ikutttttt heheheh

ketam masak lemak cili api mmg resepi yg sepanjang masa menjadi pilihan..pernah sekali mieza tgk kat AFC rasanya oliver twist kot..dia masak ketam macam ni..terpegun mieza tgk mat saleh masak lemak cili api ketam...:)

rahel said...

Salam...emm meletop betul hidangan ketam lemak cili api tu...suka ngan kuah lemak cili dia..sedap2.

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Perghh......ni lagi hebat.....bukan aje tersadai dikerusi...sah dah makan tak boleh bangun langsung...mak aiii akak suka ni kat umah mesti beli paling kurang 2 kilo ketam...parah.........

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...