Monday, December 19, 2011

Rich Banana Bread....walllaaaaaa


Assalamualaikum dan selamat bertemu kembali di minggu baru....diharapkan rakan2 semua berada di dlm keadaan yg menyenangkan dan sentiasa dipermudahkan segala urusan2 yg dibuat...Aminnn

Di kesempatan ini Liza nk minta maaf bebanyak sbb kdg2 tak sempat nk balas komen kawan2 semua....biasa la time cuti sekolah ni, bz sikit...tp jgn la kecik hati pulak yer....insyaallah sedaya mgkin Liza akan berkunjung ke rumah banglo kwn2 semua....hihihihi

So kali ni Liza nk share pulak resepi kek pisang dr cik mek molek yg dok kat Ampang tu...sape lagi kalau bkn Izah ...mula2 baca resepi tu kan, Liza macam cnfius sikit sbb cara2 dia senang sangat....sampai terfikir mgkn Izah salah tulis resepi...hahahaaha, mintak ampun yer Izah....tp last2 buat jugak bila ingatkan resepi muffin pun senang jugak kan....so, tawakkal je lah...

Alhamdulilah sempurna dan cantik kejadiannya walaupun Liza lebihkan sikit pisang tu...bab derhaka yg tak suka ni...hihihhi, nak buat cmner kn...nk perabis stok pisang terpaksa lah buat cmtu...ok lah jom kita tgk resepi yg sememangnya sedap ni...


RICH BANANA BREAD

Bhn2:

1/2 cwn butter cair
1 cwn gula * izah letak 1/2 cawan 1 sb
2 biji telur
1 sk vanilla essence
1 1/2 cwn tepung
1 sk baking soda
1/4 sk baking powder *izah tambah
1/2 sk garam
1/2 cwn yogurt plain
1/2 cwn chopped walnuts *izah tak letak
1 cawan pisang lecek - Liza letak 11/2 cawan
Choc chip 3 s/ besar - Liza tambah
Directions:

Panaskan oven 175 C. *izah guna suhu 180 C.
Dalam mangkuk yang besar, satukan gula, butter cair, telur dan vanilla, yogurt dan pisang lecek. Sebatikan.
Dalam mangkuk yang lain ayak tepung bersama baking powder, soda dan garam. Gaul rata.
Masukkan bahan basah ke dalam bahan kering.
Gaul sekadar rata.
Bakar selama 45-50 minit.
Sejukkan di atas rak. Sedap dimakan suam2.
 
 


Kek ni mmg btl2 sedap...cik hubby pun cakap cmtu jugak....jd pada peminat pisang tu silalah cuba dan rasa sendiri kesedapannya...jgn nk mintak2 yer, dah habis pun ....hihihihi

15 comments:

Kakzakie said...

Liza nie rajin benarlah membaking... kakak macam nak pindah duduk rumah sebelah je...

Nuridah said...

Assalamualaikum Liza,

kak Nur suka tau kek pisang...tapi org kat umah nie kureng sikit...sedap pada kak nur...dh lama tk membaking nie!!

Tina Othman said...

simple je resepinya kan, teringin nak buat tapi kena carik pisang dulu lah ni

rahel said...

wallaaaa sedapnye..memang nampak moist je...adeiii bila la nak wat kek lagi..

Liza said...

hahaahha....lawak akak ni...xde la rajin sgt pun, kdg2 jer dtg angin tu...hihhihi

Liza said...

wslm kak nur...Liza ni pun hantu pisang sebenarnya...sib baik fmily Liza pun suka pisang2 ni...

quinnie said...

salam kak liza...ingat nak cuba kek ni..tapi kena beli yogurt la pulak..hehehe...sedapnya kek pisang..saya memang suka pisang..:)

Liza said...

Tina...mmg resepi dia ala2 mapin gtu...nk buat pun sonang...

Liza said...

rahel...mmg sedap pun, terasa2 pisang tu...mmg world la...hihihihi

Liza said...

wslam q...g beli cepat2 yogurt tu, nnt try ok...

Ucu Faridah said...

rajin nya dia...minta 3@4 potong..lapar lah..pagi tadi x smpat b/fast...

izahdaut said...

haha.. betul kan kak. simple je kek ni. tapi mmg diakui sedap oleh seisi rumah. masa dlm oven tu bau dia. fuh.. pastu mmg kek ni kaya dengan rasa pisang. simple tapi sedap, gebu ..kan kan..rasanya saya dah 2 kali jugak buat kek ni.

Liza said...

ucu...sowieee, dah abis kena balun ngan bdk2 ni...hihihhi

Liza said...

betul tu izah...satu umah berbau harum...akak pun akan buat lg kekni....berbaloi2...hihihi

cik cek said...

Pisang ada dah ...nak kena cari yougrt pulak...emmm...cam sedap je ni..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...