Tuesday, December 27, 2011

Ayam Lada Hitam Bundo...


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua...pekabar ye? diharapkan semua sihat2 selalu, maklumlah sekolah pun dah nak bukak ni.....rasa macam bru semalam jer sekolah cuti kan....hihihhihii
Bila ingatkan sekolah nak bukak ni sebenarnya rasa sedih jugak....ye la maknanya akan berjauhan lglah dgn abang (anak sulung Liza)...tp tak pe la, berkorban utk kejayaan pd masa depan...kan abang...

Masa2 terakhir ni Liza sibuk masak ape yg dia nk mkn...masa ni jugak la Liza akan try resepi2 spesel....kang dia takde rasa ralat pulak nk masak kan....hihihi...ari tu pun try buat ayam lada hitam hasil selongkar kat  dapur bundo...mmg sedap ayam ni...ye la sape yg tak kenal kak pah aka bundo tu kan....resepi2 kat dapur dia semua menarik....so pada sesape yg nak cuba buat ayam ni, tgklah resepi kat bawah yer....

Liza letak resepi kat sini pulak yer bundo...mintak halal dunia dan akhirat....



RESEPI AYAM LADA HITAM BUNDO

Bhn2:

1/2 ekor ayam potong kecil , gaul dengan kunyit dan sedikit garam
1cm halia dihiris nipis dan dipotong halus memanjang
2 ulas bawang merah dihiris nipis
2 ulas bawang putih dihiris nipis
2 biji cili merah dihiris - xde stok1 biji bawang besar dipotong bulat
1 sudu kecil lada hitam ditumbuk kasar
2 sudu besar sos lada hitam
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap masin
sedikit air
daun bawang dan daun sadri dihiris


- Goreng ayam separuh masak. Ketepikan.
- Panaskan minyak. Tumis halia, bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.
- Masukkan ayam. Bubuh sos tiram, kicap dan sos lada hitam. Gaul rata.
- Tambah sedikit air. Gaul. Masukkan lada hitam dan cili. Masak hingga kuah pekat.
- Akhir sekali masukkan bawang besar, daun bawang dan daun sadri. Tutup api.


Mmg sedap ayam ni...angah cakap mcm rasa chicken chop la pulak....macam2...yg penting mmg sedap...terima kasih buat bundo atas resepi yg sedap ni dan yg penting senang.....hihihihi

12 comments:

cik cek said...

sedapnya....memang suka kalau masak ayam ke daging ke..campur ngan lada hitam....memang best...:)

Liza said...

betul tu kak cek...dapat buang segala angin tutttt...hhahaha

rahel said...

Rahel pun suka gak ayam masak lada hitam..sedap sangat2.lagi2 tengok masakan Liza ni..kaw2 betul..

Ucu Faridah said...

langkah kanan ucu tengahari ni...ucu ambik 4 ketul dgn 3 sudu kuah ...emmmm sampai menjilat jari, minggu depan masak macam ni lagi ye..hihihi...

hazila said...

Sekarang ni mesti ramai ibu bapa sibuk menguruskan hal persekolahan anak anak kan...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..berselera betul saya tgk lauk ayam ni..makan ngan nasi panas sedapppp ni

Kakzakie said...

Kalau Liza nak tahu blog resepi ibundo tu selalu jadi ikutan kakak tapi tak pernah tayang sebab bila dah siap tak serupa dgn yg kakpah buat. Malu....

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

wow..leh masuk list gak ni... tq kongsi resepi..

Rabiatun Adawyah said...

Sedap nampak ayam ni..nak kena try nnt..

Qhaifa Nur said...

semalam pergi umah sedara makan ayam masak kicap....
suka ayam yang digoreng tak terlalu garing baru sedap kannn...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza...akak dah masak hati lada hitam...sedap betul teringat masa dolu2 masa dalam pantang

Acik Erna said...

Liza..acik pun suka resipi kak pah yang ini..
tapi perut tak tahan sangat..setiap kali makan lada hitam..pedih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...