Thursday, December 15, 2011

Hati Dan Pedal Si Hitam Manis....

Assalamualaikum dan salam ceria semua...diharapkan semuanya sihat yer...musim tengkujuh ni jagalah kesihatan elok2 yer sbb kadang2 musibah dtg tanpa diduga...walaupun kat sini cuaca elok, tp kat sstgh tempat tu mgkn hujan lebat kan....so berhati hati lah....

Kita berbalik pada lauk ni yer...act dah bnyk kali Liza masak lauk ni sbb family Liza suka sangat lauk2 cenggini....resepi ni Liza amik dr buku citarasa selebriti Sheila Rusly, kalau tak silap Liza edisi kedua...
Bhn2 dlm resepi ni takde sukatan, so pandai2 adjust la yer....tekak kita yg nk mkn kan....hihiihhi



RESEPI HATI DAN PEDAL SI HITAM MANIS

Bhn2:

Hati dan pedal ayam - gaul dgn garam dan kunyit dan grg.
Ubi kentang - gaul dgn garam dan digrg.
Bwg besar - hiris bulat
Bwg merah - tumbuk
Bwg pth - tumbuk
Halia - tumbuk
Lada merah / cili padi- hiris
Kicap pekat
Kicap manis
Sos tiram
Sos tomato
Sos cili
Cili padi
Minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

- panaskan minyak lebihan grg hati dan ubi kentang tadi dan tumis bhn2 tumbuk
- setelah naik bau, masukkan kicap2 dan sos2.
- biarkan mendidih dan masukkan hati dan pedal yg telah digrg terlebih dahulu.
- masukkan kentang dan lada merah /cili padi.
- masukkan garam dan gula.
- akhir sekali masukkan bwg besar yg tlh dihiris, gaul2kan dan sedia dihidang...

14 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sedap tu liza,Kak umah ni kak Ros sorang yang makan barang2 dalaman ni.So kalau masak bantai la sorang2.

rahel said...

Memang sodap lauk yng cam ni..kita pun suka gak...sedap2..

I'm Cida- This Is My Photo Blog said...

kitorang laki bini mmg suka mkn pedal ngan hati ni...selalu goreng kunyit wat basah skit2 cam tu la...
nti leh try menu ni lak..

Liza said...

Mmg sedap kan kak ros...kat umah ni pulak anak2 xmkn hati, diaorg korek pedal jer...last2 umi dia yg terpaksa 'mkn hati'...hihihihi

Liza said...

rahel..masak lauk cmni senang keje...hihihhihi

Liza said...

Cida...kalau buat lauk ni dah xyah kuah lain lagi dah...mmg sedap...

Amie said...

dah siap hidangan tengahari ye...kiranya Amie datang ni langkah kananlah ye, terus duduk bersila ni tunggu nasi putih...sedapnya...Bismillah!

Mieza said...

Liza cayanggg..hmmm mieza suka hati dimasak macam ni..sedap..tambah pula kalau nasi tu lembik2 skit..mieza tak perlukan kuah atau lauk yg lain..makan dengan nasi je..boleh bertambah2..

IZA AKMA said...

assalam Liza, lauk camni walau sempoi tp sedap...iza suka pedal ayam...buat ratah pun sodap

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Alamak sedapnya Liza...ini mengingatkan akak bertapa akak udah lama tak makan hati.....tapi berulam jantung tu adalah la...terasa teringin pula nak makan hati ni..boleh try cuti ni kot.

Liza said...

Amie...sila2,jgn malu2...kaki kiri letak luar yer, bawa masuk kaki kanan jer....kuikuikui

Liza said...

salam mieza...mmg sesuai sgt msk lauk ni kalau angin M tgh dtg...hihiihhi

Liza said...

salam iza...Liza pun lbh suka pedal ayam dr hati...tp hubby suka sgt mkn hati ni....

Liza said...

alaa ciannya kak paty...mkn nasi berulam jantung yer....ciannnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...