Wednesday, October 19, 2011

Tepung Bungkus...

Assalamualaikum dan salam ceria semua...Liza harapkan hari ini memberi seribu kebaikan kepada kita semua...hari ni Liza nk share resepi kuih tpg bungkus yg mnjadi peberet anak2 Liza...masa anak bujang Liza kecik lagi, arwah ma selalu belikan dia kuih ni tiap kali balik kpg...arwah pun mmg xpernah buat kuih ni coz kat Kelate mmg merata tempat org jual kuih ni, kdg2 org menjaja pun siap bawa kuih ni jugak...tp kalau nk cari kuih ni kat Kl, mmg ssh..biasanya kalau anak Liza tgk kuih yg berbungkus ngan daun pisang, dia akan suruh beli..bila bukak jer kuih tu, mula la dia buat muka coz bkn tpg bungkus tp lepat pisang...akhirnya utk tidak menghampakan lagi perasaan anak2, Liza terpaksa lah cari resepi...kalau dulu2 xde lagi zaman blog2 ni, dulu2 zaman majalah...resepi ni pun koleksi  yg Liza masih simpan dan mmg Liza akan gunakan tuk buat kuih tepung bungkus...Liza suka resepi ni sbb gerenti jadi..so, pada sesape yg teringin sgt nk belajar buat sendiri tpg bungkus ni, blh la try resepi ni yer...


Hari tu pun ada tgk kat dapur Mas...resepi dia pun sebijik sama, tp Liza amik dr majalah2 yg lagi lama usianya....sampai buku pun dah berkulat...hiihihi..so, Liza share kat sini pulak yer...


RESEPI TEPUNG BUNGKUS

Bhn2
  • 1 cawan tepung beras
  • 2 cawan santan
  • sedikit garam
  • daun pisang - untuk membalut

Bahan2 inti :
  • 1/2 biji kelapa parut
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1 sudu besar gula
  • 1 helai daun pandan



Cara membuat :

  1. Satukan semua bahan inti dan gaul rata. Kemudian kacau atas api perlahan hingga kering. Sejukkan kemudian bulat2kan inti kelapa tu.
  2. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran yang diperlukan. Lap daun pisang bersih2.
  3. Bancuh @ sebatikan tepung beras dengan santan. Masak dengan api perlahan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
  4. Letakkan 2 sudu besar bancuhan tepung diatas daun pisang. Kemudian letakkan inti yang telah dibulat2kan.
  5. Tutup daun pisang dan lipat kedua2 hujung daun dan kukus selama 15 minit.
# Pada pengalaman Liza, santan yg guna utk buat kuih ni jgn terlalu pekat... nnt kuih ni ssh nak diletakkan atas daun pisang dan akan ssh jugak la nk letak inti sbb dia akan licin dan berminyak...#




Ni la model tak berbayar utk tepung bungkus....muahahaha...suka sgt dgn kuih2 yg ada inti kelapa macam ni...

15 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

sedapnya liza, kecur air liur saya..

first time dtg umah, salam kenal..

Kakzakie said...

Amboi Liza model tu makan hampir habis dah sebungkus. Ada org buat masukkan pisang - panggil nagasari tempat kakak nie.

Kakak suka kuih nie:)

Liza said...

Salam kenal Sari..Timakaseh ya sudi dtg umah Liza ni..

Liza said...

Kak zakie..Liza tak pernah buat pun yg letak pisang tu, sbb tak pernah mkn...hihihihi

rahel said...

Liza,pepagi dah tayang tepung bungkus...ni memang fav ni..dari kecik2 lagi suka sangat makan..sedap n lemak.

EmbunRosaliza said...

Assalam Liza. kuih kesukaan akk ni, lamanya tak mkn tpg bunkus ni, nnt blk klate nak kena beli ni

Zaliedana said...

Assalam kak liza,erm sy pon mmg suka sgt tpng bungkus..Cadang tuh nak wat klmarin,suh hubby beli daun pisang kat market,sekali hubby ckp,Penjual tuh kata kalo awai pagi dia xjuai cikit2,juai byk2 sekali,huhu,hubby xbeli lah,nak wat pe byk2 kan..Meh sy tumpng mkn kat umah akak lah eks,hihi..

Qhaifa Nur said...

jarang dah orang buat tepung bungkus ni...budak2 sukalah tak manis...sedapnya..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza, haa ni pun antara kuih kegemaran gak ni..Betul tu, saya pun macam tu masa mula2 datang KL dulu, bila nampak kuih berbungkus jeee mesti fikir tepung bungkus, bila tanya kat penjual mesti jawapannya akan menhampakan....So sekarang dah terima hakikat yang kuih ni memang susah nak jumpa dipasaran KL@Shah Alam

Liza said...

rahel...kat sabah pun ada jugak kuih ni yer..ingatkan org sabah xkenal kuih ni...hiihihi

Liza said...

Kak Rosaliza..haiiissh ape pulak nk tunggu blk Kelate..org dh bg resepi ni...huhu

Liza said...

Salam CT...jemputlah dtg mkn, kalau nk tapau pun blh...hiihi

Liza said...

Nur...anak2 Liza mmg suka sgt kuih ni..

Liza said...

Sue...kdg2 kita terpaksa jugak belajar apa yg kita suka mkn kn..kalau beli pun kadang2 xmenepati selera family..macam Liaza ni terpaksa buat sbb anak2 mmg cerewet bab2 mkn ni...huhu

Lini said...

salam kenal..sedapnyer..tingin nk buat....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...