Wednesday, December 28, 2011

Acar Timun Masak...

Assalamualaikum semua...dah lunch ke? mst ada yg tgh bersandar kekenyangan kan...huhhhh sedapnya kalau ada org tolong masakkan.....kalau ada yg belen2 tu, jgn la segan2 pos kat Liza ni, Liza tunggu taww...hihhihii

Sebenarnya kali ni juz nk share acar timun masak resepi dr arwah ma jugak...biasanya dia akan buat utk digandingkan dgn nasi2 spesel.....Liza mmg suka acar2 cmni kalau nk compare dgn acar mentah tu, tp kalau dh malas tu terpaksa telan jugak la.....muahahaha

Ok, let's go...go ke mana? intai dapur la....hihihihii


RESEPI ACAR TIMUN MASAK

Bhn2:

1 btg timun - bersihkan, buang biji tengah dan potong panjang
1 btg carrot -potong nipis panjang
1 biji cili merah - buang biji dan potong panjang
2 ulas bwg pth - tumbuk
3 ulas bwg merah - tumbuk
1 s/ k biji sawi - 1/2 digrg tanpa minyak dan tumbuk
3 s/b cuka
1 s/b cili mesin
Garam, srbk perasa dan gula
1/2 s/k srbk kunyit
1 cwn air
Minyak

- timun dan carrot yg tlh dipotong direndam dgn air kapur sekejap.
- panaskan minyak dan tumis bhn2 tumbuk, cuka, cili mesin, srbk kunyit dan biji sawi yg 1/2 lg.
- tumis hingga wangi dan masukkan air, garam dan gula dan biar mendidih.
- masukkan timun, karrot dan cili merah.
- masak jgn terlalu lama.
- bila semua dh sebati dgn rasa, tutup api dan blh dihidangkan...

11 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ai jakun x biasa bikin la ni
nnt leh try ngeee

cik cek said...

Emmm...acar fav...makan ngan nasi beryani ke nasi minyak ke...memang sedapppp...:)

Liza said...

ayu...try la, mmg best..rasa sekali pasti nak lagi....muahhahaaha

Liza said...

betul tu kak cek...ni la pembuka selera bg nasi2 cmtu kan...

Tina Othman said...

alahai sedapnya, naknya klu rangup2 tu kan

Ucu Faridah said...

errgghhh alhamdulilah tersendawa la pulak...tadi makan bunga kobis goreng dgn ayam black paper je..kalau dipadankan dgn acar masak liza ni mau terus ambik bantal tidur kt surau hihihi....

rahel said...

memang sedap sangat acar macam ni..tapi jarang buat pulak...emak mertua yg rajin masak acar timun...sedap..

Mamasya said...

Aslmkum Liza
Acar masak ni mmg sesuai ganding dg nasi minyak....beriani dll...femes sbg sayur kenduri.nengok tauhu sumbat tu....lamanya tak mkn..kat sini tak da tauhu.

maz said...

salam liza...sdpp mkn nga nsi myk or bryani tu kan..kita suke mkn acar msk ni kat kdai mamak..hehee..sdpp npak acar liza tuu...

izahdaut said...

assalamualaikum kak.. saya pernah try resepi acar masak dari myresepi. nanti boleh try resepi akak ni pulak. tq kak

norazieah azieah said...

Sedap acar masak ni..terima kasih sudi berkongsi resepi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...