Thursday, December 15, 2011

Donut Durian....ada berani?


Ni kes nk perabis stok durian yg ada...dah buat mcm2 guna durian pun, stok tetap tak habis lgi....aduhhhh fening mak.....

Liza buat donut ni kan guna resepi donut kentang dr Ros Jintan manis...mmg best tp bila tukar kentang ke durian tu kena lebihkan tepung sikit sbb isi durian tu kan lembik, kena pandai pandai la...mintak maap la Ros yer sbb akak pandai2 derhaka...hihihhi....jom kita tgk resepi yer...

RESEPI DONUT KENTANG

Bhn2:

250 gram tepung gandum - guna 300 gm
80 gram kentang yang telah direbus dan dilenyek ( lebih kurang 2 biji kentang saiz kecil)- guna isi durian lecek
2 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit)
80/90ml susu segar boleh ganti dengan air suam
1 1/2 sudu besar marjerin
2 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2 sudu kecil)

( susu tu ros letak sikit-sikit klu 80ml tu dah memadai dan doh ok, kita guna 80ml je, klu rasa keras guna 90ml, sebab saiz telur yang digunakan lain-lain kan, di sini kena pandai agak-agak ye, doh jangan lembik sanngat, nanti donut meresap minyak bila digoreng.)

Caranya.
1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Pastikan Doh betul-betul lembut, Uli selama 8 hingga 10 minit. Kalau guna BM, tekan ON dan tunggu je siap, kemudian boleh terus bentukkan.

2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3.Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dah lubangkan di tengah-tengahnye, seperti bentuk donut. Susun donut di atas dulang dan biarkan sehingga donut naik dua kali ganda.

4. Goreng di dalam minyak panas sehingga perang, dan salut donut kentang bersama serbuk gula ataupun coklat masakan. Sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba..


Mmg sedap donut durian ni...rangup dan tetap lembut walaupun dah sejuk....Yana pun dok ulang2 makan donut ni sampai kekenyangan tak makan nasi....terima kasih Ros atas resepi donut yg sememangnya sedap ni.....

8 comments:

Qhaifa Nur said...

salam...

dulu2 nur rajin buat donat ni...
amboi donut durian ni, mesti mau cuba, biar terangkat bau satu rumah he..he

Yana Shaiful said...

waaahh..sini ada donut durian pulak..mcm2 dh jd dgn durian ni ekkss..nnt nk try jgk lah..mst best bau wangi durian..sukanyaa ^_*

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ini akan surrender....TAK BERANI buka apa dikawal ketat oleh anak2..nak curi makan durian pun susah macam mana nak buat donut ni.... apa pun tabik Liza kerana berani CONA

Liza said...

wslam nur...mmg terangkat pun satu rumah dgn bau donut durian ni....

Liza said...

yana...klau idak, sampai bila pun xkan habis stok durian...hihihihi

Liza said...

kesian kak paty...tp ye la kesihatan lg ptg kan...utg akak sbb masih ada yg sayang...hihihihi

Diana @ Melley Mey said...

waaaah!!! donut durian? pasti sedaaap tu.. rajinnya buat donut durian lg... sedap2!!

quinnie said...

wah...dasyat nih...donut durian..mesti best..betul jugak kan kak..baik pelbagaikan masakan durian ni...hehehhe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...