Friday, December 16, 2011

Ketupat Sotong Warisan.....


Perggghhhhh...ada yang terliur tak? hihhii...sebenarnya ketupat sotong ni kakak yg request...dah berzaman dah, baru sekarang umi dia buatkan....asyik tangguh jer....biasa la banyak sgt listnya....hihihhi

Liza buat ni mgkn sama jer dgn org lain buatkan..tp tak pe, Liza nk share jugak resepi kat sini...bkn ape, utk rujukan anak2 Liza dikemudian hari....Liza CnP dr resepi mak yong MyR sbb resepi lbh kurang sama, cuma ada yg Liza tambah sikit...thnx utk resepi ni yer makyong..jom kita tgk...


RESEPI KETUPAT SOTONG
Bhn2:
  • 10 ekor sotong sederhana besar
  • 1 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan sederhana pekat
  • 1 keping gula melaka
  • sedikit garam
  • gula secukupnya
  • sehelai daun pandan
  • 10 batang lidi- 3-4cm panjang
  • 1 s/kecil halba - Liza tambah

Cara-cara

  1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
  3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
  4. Masukkan garam, gula melaka,halba dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
  5. Ambik sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula.



      # Msk ketupat sotong ni kena guna api sederhana, bru pulut kat dlm tu masak sempurna..kena sabau sikit yer..#

16 comments:

Nuridah said...

Lizaaaa

sedapnya soton ni....kak nur belum pernah masak seperti ini...terliur kak nur tengok nie...mcm nak cekup 1 soton n bawak larik....hehe...dh mcm kucing pulak akak!!

Liza said...

akak...xyah nak bawa larik...nah amik, Liza bg kepala sotong ni....hihihihi

Amie said...

adeeehhhhh....Liza weiiiii! nape kejam sangat tayang kupat soton.... ngences kita tau, nak 3 ketoi bawa balik ye...

Cheq Sue said...

aiiiiii...ini sudah lebey... menayang-nayang ketupat sutun ni ape maknanya...nak soh kitorang terliur ke... adehhhh... sabo aje la liza nih

Tina Othman said...

tak penah makan pun, ni masakan pantai timur kan

Mieza said...

tidakkkkk...jgn ditayang ketupat sotong yg sedap ini..daku tak tahan..ketupat ni mmg sedap..lamanya tak buat...selalu dibulan posa mmg menjadi rebutan kalau wat ketupat ni..ekceli kan sotong dan pulut ada kat umah tu..mcm nak mengetupatkan je sotong tu bila nampak liza wat ketupat ni...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

terlioq giler ni
selalu umi buat but bukan jenis color gini la...oishiiiiiii

rahel said...

ayoyooo...sungguh menawan hati Rahel...lapar pulak bila tengok ketupat sotong nie..

JaSSNaNi said...

sedapnyaaaaaa.. nak gak sotong ketupat.. tapi tak pandai wat.. nak wat pun tak confiden.. liza kiranya teror sangat lah, pandai wat sotong ketupat ni, nani pernah makan masa lama dulu, tu pun sebab mak nani yg wat.. nyum nyumm

izahdaut said...

wahh.. biasanya ketupat sotong ni berkuah putih. yan ni berkuah hitam. nampak sangattttt menyelerakan.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..Xpernah mencuba ketupat sotong ni..tp tgk gambar,nampak sedappppp!mai sekor :D

cik cek said...

Ketupat sotong...tak penah masak..apa tah lagi makan...mesti sedap ni kan...ntah bila nak cuba buat...amik respi dulu lah...:)

eiyzniey said...

Wahhh
Lg sedap!
Lpar nini tggk nii

dZana said...

aslmkum liza.. pernh kwn akk beri ktpt sotong ..cuba gak makan.. tpi tak boleh .. hihihi.. jakun tul kan.

Diana @ Melley Mey said...

memang terliur dah nie tgk.. sedap sgt ler tgk ketupat sotong tu... geramnya tgk... lapar terus tau..

quinnie said...

wah..gemuknya sotong tu kak...saya teringin nak buat sotong ketupat ni..tak berkesempatan lagi nak cuba..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...