Wednesday, December 14, 2011

Asam Pedas Ikan Pari...


Lauk yg sentiasa mnjadi poooojaaaaan hatiku...pergi mana2 pun kalau ada lauk asam pedas, cnfrm Liza dah tak pandang lauk lain....asam pedas apa2 pun tak pe, jnji asam pedas....lagi pedas lg terangkat woooo....hiihhihi

Kalau buat asam pedas ni biasanya Liza suka letak daun kesum bnyk2....wangiiiii...jom kita intai resepi yer...

RESEPI ASAM PEDAS IKAN PARI


Bhn2:


2 keping ikan pari
2 cm kunyit hidup- kisar
3biji bwg merah -kisar
1 ulas bwg pth - kisar
2 cm belacan - kisar
1 btg serai - kisar
2 senduk cili mesin
1 mangkuk air asam
3 tangkai daun kesum
Garam dan srbk perasa
Minyak utk menumis

- panaskan minyak dan tumis bhn2 kisar dan cili mesin hingga berbau wangi.
- masukkan air perahan asam jawa ..biarkan mendidih.
- masukkan ikan pari, garam ,srbk perasa dan daun kesum.
- biarkan mendidih sekali lg .
- bila kuah dah sebati rasanya dan pekat, tutup api dan sedia dihidang




Asam pedas ikan pari ni sesuai sgt mkn ngan telur masin atau telur dadar n sayur grg...pasti terangkat beb....hihihi

17 comments:

kasihredha said...

ini mmg feveret suami akak..:)
akak suka makan asam pedas dgn sambal tempoyak + ikan masin :))

Liza said...

perggghhhh...asam pedas ni ganding dgn ape2 pun mmg sedap kak...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

hentak kaki nangesssss
nanak gak
fav ai ni
sini x der ikan pari
sadis betul la

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..wahhh sedapnya asam pedas pari..Saya kalau asam pedas mesti nak masam dan pedassss dan kalau boleh nak gak buh bendi kat dalam tu...kena lagi makan ngan nasi panasss..wahhhhh sedapnya.....

Ayu said...

waduh sedapnya nampak asam pedas liza ni..akak suka buat hirup macam sup!!..lagi pedas lagi best ..kecur dah ni liza..adeh!!

Wattie said...

Sedapnya asam pedas, lama tak makan

Ucu Faridah said...

bukan terangkat je yang....
menitis peluh pun x kisah bila dah pekena asam pedas ni..

cantik mangkuk...

Nieza said...

sedapnya....terliur sudah tapi sejak dok kat sini tak jumpa ikan pari lagi la..sabar jer la:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

SALAM lIZA...NI KLU MAKAN NGNA NASI PANAS MMG BEST!

Cheq Sue said...

kalau cheq sue suka asam aje, pedas x suka... tapi kalau asam pedas ikan pari ni memang xleh nak tolak...rugi...

Yana Shaiful said...

nyummnyumm..sukanya asam pedas..hancuss diet klu tgk asam pedas nii..^_^

Amie said...

haaa... asampedas memang tak tolak tepi, tambah kuahnya banyak-banyak!

konde said...

duh sedapnya.....

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

Qhaifa Nur said...

salam...
dah fev anak sulung memang selalu kena masak...
aduh sedapnya..

rahel said...

waw...lauk kegemaran kite gak ni..sedap kuahnya..

maz said...

salam liza...ni lauk pbret kita nga suami..memang kerap sngat la msk asam pdss ni...sdppp kan...wrna sama pds liza tu meriahnyaa..

anymz said...

salam liza,
sama lah dengan akak..asam pedas mmg fav menu kami somi isteri cuma anak2 je yang agak kurang sedikit.maklum diorang pure negori..kalau lauk cili padi tu laju je diorang makan..:)
asam pedas ikan pari ni akak sorang je yg makan..entah nape en somi tak makan ikan pari sejak dr kecik..heran tul lah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...