Showing posts with label tortilla. Show all posts
Showing posts with label tortilla. Show all posts

Thursday, November 9, 2017

Soft Taco ( Sourdough )...


Assalamualaikum wbt...ni sarapan minggu lepas rasanya, Liza cuba buat soft taco dr resepi sourdough tortilla yg ada kat SINI..

Cuma kali ni Liza buat kecik2 cmni ala2 taco dan ada 2 filling, satu filling tu ala2 Malaysian Taco dan satu lagi tu ala2 Western Taco..dua2 pun sedap yg amat sbb buat sendiri kan, kena la puji sendiri,hihii




Nampak tak ada dua version, yg ala2 western tu Liza gunakan leftover roasted chicken dan hot salsa, pedas terangkat dan bila digabungkan dgn mayonis mmg satu ngandingan yg cukup mesra dan serasi..meh Liza sharekan sos hot salsa ni


HOT SALSA

Bhn2:

1 1/2 biji tomato merah
4 s/b sos hot chilli - blh guna apa2 brand
2 s/b jus limau nipis / lemon
Daun ketumbar
1 ulas bawang putih
Garam, gula secukup rasa

- blend semua dan masak hingga kering

* semua bhn tu blh dilebihkan atau dikurangkan ikut selera masing2
* utk mengurangkan sikit rasa pedas tu, gandingkan hot salsa dgn mayonis / sos thousand island






Yg ni pulak versi ala2 Malaysian, sate taco...guna leftover sate n kuah kacang je..sblm tu sapu mayonis dekat kulit taco, sedapppp




Taco pedas memikat selera





 

Monday, October 9, 2017

Chicken Quesadilla...




 
 
 
Walaupun nama yg berbeza, tapi basic dia sama je..semuanya dr tortilla..kalau selalu Liza buat wrap atau gulung tapi kali ni Liza buat versi cmni yg org panggil quesadilla
 
Nak letak lauk apa pun terpulang pada citarasa, kali ni Liza ltk lauk yg mmg selalu Liza buat mcm kat bawah

 
 





RESEPI TORTILLA GULUNG AYAM BERKEJU / QUESADILLA
Bhn2:

Beberapa keping roti tortilla readymade -kali ni guna tortilla SD homemade
Lebihan ayam goreng ( ayam bakar pun boleh)- potong kecil
Mayonis
Timun - potong kecil
Tomato - potong kecil
Cheddar cheese secukupnya

- masukkan ayam, timun dan tomato hiris ke dlm mangkuk dan gaulkan dgn mayonis secukupnya..
- ambil sekeping tortilla dan letakkan sekeping keju dan inti td di atasnya, ..
- gulung tortilla tersebut dan buat sehingga habis..
- panaskan pan dan bakar tortilla sekejap hingga keju cair..
- sedia dihidang ...

Kalau nak letak sikit sos thai pun boleh, lagi ummmppphh..

Thursday, September 7, 2017

BBQ Chicken Burrito...


Bila dah ada stok tortilla ni, otak pun ligat je dok piker idea nk masak,hihii

Tapi menu ni mmg selalu Liza buat utk breakfast anak2 sbb diaorang mmg happy sgt mkn cmni, dan yg paling penting, Liza dapat selitkan sayur kat dalam tu,hihii
Kali ni Liza gunakan sos BBQ readymade je utk gaul ngn ayam panggang leftover ari tu, sng kan





BBQ CHICKEN BURRITO

Bhn2:

Beberapa keping tortilla
Isi ayam panggang leftover
Sos BBQ - Liza guna jenama Heinz
Tomato - dadu
Timun - dadu
Salad - potong nipis
Mayonis








- panaskan tortilla skjp utk melembutkan dan menyenagkan utk balut nnt
- sapu dgn mayonis diseluruh kulit
- letak sayuran dahulu, kemudian diikuti dgn isi ayam yg telah digaul dgn bbq sos
- balut atau gulung kemas
- sedia dinikmati
- sedapppp





Thursday, May 18, 2017

Quesadilla..





Quesadilla ni kalau tak silap Liza gabungan tortilla, sebarang filling dan cheese..pastu kita grill sampai cheese cair







QUESADILLA

Bhn2:

Tortilla secukupnya
Chicken meatloaf / filling lain - kukus kjp
Cheddar / mozzarella cheese


- ambil sekeping tortilla, letakkan sekeping chicken meatloaf dan tabor cheese
- tutup dgn sekeping lagi tortilla dan grill di atas api sederhan hingga cheese mencair
- angkat dan sedia di mkn




Wednesday, March 8, 2017

Sourdough Wheat Tortilla...

 
 
Masih menggunakan sourdough starter / natural yeast ..sebenarnya dr segi rasa takde beza pun, cuma lagi sedap n lembut bg Liza
Tq pada Nurul yg memperkenalkan sourdough ni pada akk, ni pun resepi tortilla dr Nurul juga cuma Liza olah beberapa bhn ...
 
 
 
 

SOURDOUGH WHEAT TORTILLA
 
Bhn2:
 
A:
 
1 cawan active sourdough starter
 
B:
 
2 cawan tepung gandum
1 cawan wholemeal flour
2 s/k garam
1 s/k baking powder

 
 
C:
6 s/b olive oil
 
 
D:
3/4 - 1 cawan air suam
 
 
 
- campur bhn B ke dlm mangkuk mixer dan gaul mesra - guna LOW SPEED je
- masukkan bhn C dan gaul lg hingga jd macam serbuk roti
- masukkkan A dan gaul lagi
-  akhir sekali, masukkan air sedkikit2 hingga mendapat adunan yg tak melekat di tgn ..
- uli doh sekejap dan bahagikan kpd 12 bahagian, bulat2kan..
- rehatkan doh 30 minit
- panaskan pan dgn api sederhana, ambil sebiji doh td dan canai nipis..
- masak di atas pan sehingga gelembung, balikkan dan biar dlm 30 saat atau sehingga masak..
- angkat dan letakkan dlm pinggan dan tutup dgn tuala dapur yg bersih utk mengekalkan kelembapan tortilla td..
 

 
 
 




                                                Yummy





Saturday, July 23, 2016

Grilled Chicken Wrap / Tortilla...




Assalamualaikum wbt dan Selamat Berhujung Minggu utk semua...mesti tgh pilih2 baju nk g open house raya kn,hihii
Tortilla ni dah lama jugak Liza buat, tapi tak salah kalau nk dijadikan sebagai salah satu menu utk jamu pada tetamu sempena raya ni kan...

Kali ni filling tu Liza guna grilled chicken, sebab anak2 suka cmni..
Tortilla tu pun Liza buat sendiri ye, blh adjust besar mana kita nak...blh tgk kat SINI







GRILLED CHICKEN

Bhn2:

2 keping dada ayam
2 s/b lada hitam - tumbuk halus
Daun rosemary - kalau xde guna yg kering
Daun thyme - kalau xde guna yg kering
Garam secukup rasa

- perap semua bhn bersama ayam 3 jam atau semalaman, lg lama lg sedap..
- bakar dlm kuali non stick hingga masak..
- sejukkan sebentar dan sedia dipotong kecil





Bhn2 lain:

Tortilla - panaskan kjp supaya sng nk gulung
Tomato - potong kecil
Daun salad / kobis - racik halus
Sos cili thai
Sos thousand island / Mayonis


- ambil sekeping tortilla, letakan salad, tomatao n ayam..
- picitkan sos cili thai n sos thousand island.-
- gulung padat.
- sedia dimakan..

Tuesday, August 18, 2015

Wrapped Chicken Nugget / Tortilla Bungkus NuggetAyam...


Assalamualaikum wbt..sebenarnya dah banyak kali Liza buat wrap2 cmni, inti tu terpulang la pada citarasa masing2..kalau macam Liza, Liza gunakan apa yg ada dalam peti ais je..sosej, nugget atau lebihan ayam panggang atau goreng pun boleh guna..dan sos tu pun kalau nak guna blackpepper sos pun ok, lagi mengancam..

Tapi ni Liza buat utk breakfast anak2 n sebelum Liza letak sos tu Liza akan tanya diaorang dulu nak sos apa..jadi kali ni diaorang cuma nak sos thai n mayonis...ok, umi follow je..





Tortilla bungkus cmni mmg senang nak buat dan yang pasti kenyang utk anak2 ye..

RESEPI TORTILLA GULUNG


Bhn2:1 keping dada ayam
1 biji telur
Tepung grg Kfc
Minyak

- celup ayam ke dlm telur dan golekkan ke dlm tepung Kfc.
- grg hingga masak, tp jgn terlalu garing.
- hiris nipis dan kecil.


* kali ni Liza guna nugget ayam readymade

Sayuran:

Tomato - dibersihkan dan dipotong dadu
Timun - dibuang biji dan parut panjang
Salad - dihiris nipis
Mayonis
Lada hitam

- gaul semua sayur ngan mayonis dan lada hitam
- masukkan ayam grg td dan sedia dihidang.





Kalau nk buat tortilla sendiri tgk resepi kat bawah ye..
 
 
RESEPI TORTILLA ( MyR )

Bhn2:

  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil garam
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 4 sudu besar vegetable shortening (boleh juga diganti dgn 3 3/4 sudu vegetable oil kalau tak ada shortening)
  • 1 1/4 cawan air suam

Cara-cara


  1. Campurkan bahan-bahan kering dalam mangkuk.
  2. Masukkan minyak/shortening dan gaul hingga sebati.
  3. Masukkan air suam sedikit demi sedikit, uli hingga menjadi doh.
  4. Bahagikan doh kepada 12 bahagian, bulatkan setiap bahagian dan rehatkan selama 10 minit.
  5. Canaikan doh hingga menjadi nipis (seperti buat chapati/paratha)
  6. Goreng tanpa minyak menggunakan non-stick pan, lebih kurang 1-2 minit utk each side.
  7. ** Inti utk fajitas - grilled beef/chicken. lettuce, salsa (tomato), guacamole (avocado), shredded cheese. sour cream. - Liza xbuat yg ni..



Wednesday, November 19, 2014

Tortilla Gulung Ayam Berkeju...


Assalamualaikum wbt...nak nangis rasanya dah beberapa hari tak boleh nk upload gambar dalam blog..mungkin line tak berapa elok kot, harap2 situasi ni tak berpanjangan la kan...

Tortilla ni pun dah lama Liza buat utk breakfast..asal nampak je tortilla ni mst beli, pastu otak pun mula ligat nak masukkan filling apa yg anak2 suka...hihihi
Kebetulan ada lebihan ayam goring KFC ari tu, maka terjadilah tortilla gulung ni..


Nak buat pun tak susah, guna je lauk apa yg ada kat umah kita..

RESEPI TORTILLA GULUNG AYAM BERKEJU

Bhn2:

Beberapa keping roti tortilla readymade
Lebihan ayam goreng ( ayam bakar pun boleh)- potong kecil
Mayonis
Timun - potong kecil
Tomato - potong kecil
Cheddar cheese secukupnya

- masukkan ayam, timun dan tomato hiris ke dlm mangkuk dan gaulkan dgn mayonis secukupnya..
- ambil sekeping tortilla dan letakkan sekeping keju dan inti td di atasnya, ..
- gulung tortilla tersebut dan buat sehingga habis..
- panaskan pan dan bakar tortilla sekejap hingga keju cair..
- sedia dihidang ...

Kalau nak letak sikit sos thai pun boleh, lagi ummmppphh..


Thursday, January 9, 2014

Tortilla Nenas dan Ayam Panggang...


 
 
Assalamualaikum wbt...pekabar semua, diharapkan kita semua di dlm lindungan Allah swt...tortilla ni dah lama Liza buat cuma tak sempat nk publishkan kat sini...
 
Tetiba datang idea nk gabungkan nenas dgn ayam panggang dlm tortilla ni..Liza rasa kalau guna ayam goring tepung pun ok jugak kot, sama sedap..tp kebetulan masa tu Liza ada stok ayam panggang, jadi Liza gunakanlah utk sumbat dlm tortilla ni...
 
 

RESEPI TORTILLA NENAS DAN AYAM PANGGANG

Bhn2:

Tortilla secukupnya
Ayam panggang @ ayam grg tepung - ambil isi
Nenas dlm tin - toskan air
1/2 biji bawang besar - dadu
Minyak
Mayonis
Sos cili thai
Beberapa keping keju cheddar

- panaskan sedikit minyak dan tulis bawang besar yg di dadu hingga naik bau
- masukkan nenas yg dipotong kecil, gaul sebati dan tutup api, angkat dan gaulkan dgn mayonis..
- ambil sekeping tortilla, letakkan nenas mayonis td dan isi ayam..
- letakkan sedikit sos cili thai dan keju cheddar di atasnya dan gulung..
- gulung dgn aluminium foil dan panaskan sekejap dlm 5 min utk mencairkan keju..
- taraaa....dah pun siap



Tuesday, October 29, 2013

Tortilla Pizza n Telur Hancur....



Assalamualaikum wbt dan salam semua...disebabkan Liza ni mmg suka sgt mkn tortilla atau yg seangkatan dengannya, maka ada lagi lah resepi tortilla ni ye...sebenarnya inti tortilla ni kita boleh pelbagaikan ikut selera family kita..

Macam kali ni Liza sapukan sos spaghetti, tabur sosej, cheese n telur hancur, pastu gulung...boleh jugak bakar sekejap utk bg rangup, kalau tak nak pun ok jugak, terpulanglah ye..


RESEPI TORTILLA PIZZA N TELUR HANCUR

Bhn2:

Beberapa keping tortilla - panaskan sekejap
Sos pizza/ sos spaghetti secukupnya
Sosej - rebus dan potong kecil
Cheddar / mozzarella cheese parut
Telur hancur*

- ambil sekeping tortilla, sapukan sedikit sos pizza, tabur potongan sosej, telur hancur dan keju..
- gulung dgn kemas dan panaskan sebentar utk cairkan cheese..kalau nak terus makan pun boleh..


Telur hancur:

3 biji telur
Sedikt susu segar
Garam
Serbuk lada hitam
Marjerin / mentega

- campurkan semua bhn di dlm mangkuk dan kacau sebati..
- panaskan sedikit marjerin di dlm pan dan masukkan telur td, kacau2 sedikit..
- bila telur dah masak, angkat dan boleh dicampurkan ke dlm tortilla td...

Wednesday, October 9, 2013

Tortilla Ayam n Keju...





Suka pulak makan berbungkus2 cmni, asal nmpak je tortilla ready made, kompem beli, nak buat sendiri malas...hihihi
Kali ni Liza gunakan inti sandwic salad ayam tapi Liza sumbatkan dlm tortilla n gulung...perghhhh

 
 
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...