Tuesday, April 18, 2017

Bun Pandan Kaya..



Buat bun utk bekal kakak sek ari ni, piker punya piker teringat lah kat pandan kaya yg buat aritu...maka terjadilah bun pandan kaya ni..tepi tu Liza tabor bijan je







Kalau nk tgk resepi pandan kaya tu blh tgk kat SINI ye...roti tu blh guna je mana2 resepi roti yg berkenan di hati







                                  Memang sedap terlajok

Peshawri Naan..




Semalam cuba buat peshwari naan ni utk minum ptg, tak sangka sedap sangat n mmg menepati citarasa kami ..
Resepi ni dr SINI, tq Anjum..








PESHWARI NAAN


250g/8¾oz plain flour, plus extra for dusting
2 tsp sugar
½ tsp salt
½ tsp baking powder
110-130ml/4½fl oz milk
2 tbsp vegetable oil
30g/1oz flaked almonds
1 tbsp butter, melted, for serving

For the filling

70g/2½oz pistachios, shells removed - guna mix nut
35g/1¼oz raisins
1½ tsp caster sugar







Method

  1. Sift together the flour, sugar, salt and baking powder in a bowl. Mix the milk and oil together in a separate bowl. Make a well in the centre of the dry ingredients and pour in the liquid ingredients.
  2. Slowly mix together the dough by working from the centre and incorporating the flour from the edges of the well until you have a smooth, soft dough. Knead for 8-10 minutes, adding a little flour if the dough is too sticky.
  3. Place in an oiled bowl, cover with a damp tea-towel and leave in a warm place for at least an hour, until the dough has doubled in size. Then knock back and form into five equal-sized balls.
  4. For the filling, pulse together the pistachios, raisins and sugar in a food processor until the mixture forms a coarse powder. Divide into five equal portions.
  5. Preheat the grill to its highest setting and place a heavy baking sheet on the top shelf to heat.
  6. Roll out each of the five portions of dough balls into thick circles. Fill half of each circle with one portion of the filling leaving about a one-inch margin around the edge. Wet the dough around the edges with a little water and fold each circle in half to enclose the filling. Pinch the dough around the edges to close.
  7. Gently roll out each naan into a teardrop or oval shape. Sprinkle over the flaked almonds. Place the naan on the hot baking sheet and grill for about 1-2 minutes until there are nice brown spots on the surface. Brush with the melted butter and serve hot.


Sambal Ayam Daun Selasih...





Resepi ni dah lama Liza save, cuma baru berkesempatan utk buat sbb wish list tu panjang sgt,kena la ikut turn...ihihii
Resepi dr dapo CMG, mmg sdp n yg paling penting senang nk sediakan..








RESEPI SAMBAL AYAM DAUN SELASIH

Bhn2:

400 gram ayam, potong kecil, cuci dan toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*disatukan dan gaul rata, perap 20 minit)
2 - 3 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 batang serai, diketuk
1 camca besar gula melaka
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
1 genggam daun selasih
Garam secukup rasa
1/2 cawan air

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing, angkat dan toskan. Kemudian goreng pula kentang hingga masak dan keemasan, angkat dan toskan. Dalam kuali yang sama, cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 1/4 cawan. Tumis bahan2 kisar halus dan serai hingga harum, masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa dan air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ayam, kacau dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan gula Melaka. Tambah hirisan bawang besar dan masak hingga bawang lembut.
  3. Akhir sekali masukkan daun selasih, kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Selamat mencuba!!

Homemade Pandan Kaya....sedappp sangat


Bila teringin nak makan kaya pandan ni, terpaksa lah buat sendiri...so dgn gigihnya cari resepi kt Mr Google dan akhirnya dlm bnyk2 resepi, Liza terberkenan dgn resepi dr Sonia ni, Alhamdulillah pilihan yg tepat..
Tq Sonia, anak2 cakap lagi sedap dr yg biasa beli..happy sgt






HOME MADE PANDAN KAYA
 

Bhn2:

  • 3 biji telur saiz A (lightly beaten)
  • 250 gm gula kastor
  • 350 ml santan -  guna santan kotak 200ml + 150ml air daun pandan
  • 8 helai daun pandan - daun ni dikisar untuk dapatkan 150ml air daun pandan di atas
Cara-cara :
  • Bancuhan A - Kisar daun pandan dengan air dan tapis untuk dapatkan 150ml air daun pandan. Campurkan air daun pandan dengan santan.
  • Bancuhan B - Campurkan gula ke dalam larutan telur dan kacau perlahan dengan hand whisk hingga gula larut.
  1. Campurkan bancuhan A ke dalam bancuhan B dan kacau rata.
  2. Masukkan campuran ke dalam periuk(lebih elok guna periuk stainless steel). 
  3. Masak adunan secara double boiler dengan api sederhana. Sentiasa kacau adunan beberapa kali. 
  4. Ia mengambil masa sekurang-kurangnya 1 jam untuk mendapatkan kepekatan yang diingini. Sejukkan adunan pada suhu bilik sebelum disimpan ke dalam peti sejuk.

NOTA DARI SONIA:

 "Disebabkan daun pandan saya bersaiz kecil, saya tambah

 penggunaan daun pandan kepada 14 helai. Pada  permulaan, warna

 adunan kaya adalah pucat tetapi warna hijau ini akan menjadi

semakin gelap dan di akhir proses memasak ia akan menjadi warna

 hijau jade yang cantik. Jumlah kaya yang terhasil akan

 berkurangan sekurang-kurangnya 1/3 daripada adunan kaya asal".





Masak secara double boiler






 

Tempahan Aneka Puff...



Apple Puff








Almond Puff




Utk order blh WA Liza 0192113080





Killer Soft Bread..




Ari tu buat donut guna resepi ni, kali ni Liza buat roti pulak...Alhamdulillah mmg btl2 killer la







RESEPI KILLER SOFT BREAD / DONUT

Bhn2:

260 gram gandum protein tinggi (tepung roti)
3 gram ragi instant
180 gram cecair ( 1 telur + susu cair )
30 gram gula pasir
30 gram butter
2 gram garam

Caranya
1. Bancuh telur bersama susu (bahan cecair).
2. Tambahkan kedalam bahan kering (tepung, gula pasir, ragi). Gaul bersama sehingga sebati memjadi adunan yang sedikit melekit.
3. Tambahkan garam dan butter sedikit demi sedikit, teruskan menguli sehingga adunan menjadi licin dan berkilat.
4. Bahagikan kepada 3 atau 4 bahagian. Canai dan boleh ditambahkan inti mengikut selera 
5. Untuk dapatkan permukaan roti cantik berkilat boleh dioles dengan sapuan telur.
6. Biarkan doh mengembang sehingga dua kali ganda memenuhi loyang.
7. Bakar dalam oven pada suhu 175°C selama 10-15 minit, bergantung kepada oven anda masing-masing

Sayur Pedas Pucuk Manis n Cendawan..




Assalamualaikum wbt...sayur ni mmg dh selalu Liza buat, cuma selalu juga lupa nak upload kat sini..boleh juga gunakan petola utk masak cmni ye, makan dgn nasi panas2, gandingkan pulak dgn ikan grg dan sambal belacan,perghhh







RESEPI SAYUR PEDAS PUCUK MANIS N CENDAWAN

Bhn2:

Daun pucuk manis
1 paket cendawan - kalau besar siat2kn sikit
5 biji bawang merah *
2 s/k lada hitam *
Segenggam ikan bilis
Air secukupnya
Garam dan perasa secukupnya



- tumbuk lumat bawang merah dan lada hitam, masukkan ikan bilis dan tumbuk sekadar utk pecah2kan je
- masukkan semua bhn ke dlm periuk dan masak hinga mendidih,
- kalau dah cukup segala rasa, padam api dan sedia dihidang..




Thursday, April 6, 2017

Sourdough Apam Balik...




Kali ni Liza gunakan natural yeast pulak utk buat apam balik ni...Alhamdulillah tetap moist dan tetap sedap,sukaaaaa sgt

Masih menggunakan resepi apam balik dr SINI cuma ubah suai sikit sbb guna sourdough starter ni..




 
 
APAM BALIK LEMBUT DAN SEDAP

Bhn2:

250gm tepung gandum
15gm susu tepung
1/2 s/t baking powder
50gm gula kastor
1/4 s/t garam
280ml - 300ml air biasa
1 cawan sourdough starter
2 biji telur
30gm gula pasir
3/4 s/t soda bikarbonat
25gm butter - cairkan

Bhn inti:

Kacang tanah panggang - cincang kasar
Krim jagung
Gula pasir - utk tabor
Choc rice atau apa saje ikut citarasa

 
 
 





- di dlm mangkuk, campurkan tpg gandum, susu tepung, baking powder, gula pasir dan garam, kacau rata
- tuang air sedikit2 sambil dikacau menggunakan whisk hingga rata.
- masukkan butter cair dan soda bikarbonat, kacau rata.
- masukkan sourdough starter, kacau rata dan perap 30 minit.
- pukul ringan telur dan baki gula 30gm td.
- masuk ke dlm adunan tepung dan kacau rata.

- ambil sesenduk adunan dan masukkan ke dlm pan yg telah dipanaskan.
- bila dah separuh masak, tabur bhn inti dan tutup sekejap.
- masak dgn api kecil hingga kulit luar keperangan.
- angkat dan sapukan butter pada kulit apam balik agar kekal moist dan sedap..


Tempahan Choux Roll lagii..




Sesuai utk sebarang majlis, sedap dgn rasa masam manis dr filling


Berminat blh WA Liza 0192113080

Vadei..




Pertama kali cuba utk buat dan merasa makanan kaum India ni..bila tgk resepi dan kacng dhal frozen pun ada ,maka Liza pun teruskan hajat tu...walaupun rupa tak cantik tapi at least dapat jugak la merasa apa itu vadei,kikiki

Resepi kali ni Liza cuba dr umah CMG, anak2 cakap bau macam muruku...mmg betul pun, tapi bg Liza nk siapkan tu mmg bercinta la, tak boleh buat masa tgh kelam kabut









RESEPI VADEI

Bhn2:
 
250 gram kacang dhal, cuci dan rendam 4 jam
1 biji bawang besar, dadu kecil
1 camca teh jintan manis
2 tangkai cili kering, gunting kecil2
1 tangkai daun kari, dilurut
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan kacang dhal tadi, kemudian kisar hingga hancur, kalau masih ada sedikit biji2 kacang dhal pun tak mengapa. Kisar tanpa air. (mat guna food processor). Tuang ke dalam bekas.
  2. Masukkan jintan manis, cili kering, bawang besar dan daun kari (kalau daun kari anda besar, hiris sedikit). Gaul rata dan tambah garam secukup rasa. Biar sekejap.
  3. Ambil sehelai plastik bersih, sapu dengan sedikit minyak makan, dan ambik anggaran 1 camca besar penuh adunan vadai, bulat2 dan leperkan sedikit. Susun atas loyang yang telah dialas plastik dan juga disapu sedikit minyak. Buat hingga siap.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Jika suka, boleh juga masukkan beberapa helai daun kari dalam minyak gorengan tadi bagi menambah aroma. Boleh hidangkan untuk minum petang...

Basic Sandwic Sourdough..








Bila dah ada starter ni , rasa gian la pulak nk buat roti guna natural yeast ni...tapi bnyk lagi nk kena belajar tentang roti sourdough ni..timakasih Nurul sbb tak boring2 ajar akk

Resepi mmg dr Nurul tapi Liza buat ala2 roti subway n mini pizza..



BASIC ROTI SANDWIC SOURDOUGH

 Bhn2:
(A)
300 g tepung roti
1 sk garam
2 sk gula

(B)
1 1/2 sk yis segera

(C)
400g
sourdough starter
100g air suam

cara-cara
1.Masuk A dalam mangkuk pengadun dan kacau rata dan masukkan yis, sourdough starter dan air suam dan mula uli hingga licin dan elastik.20 minit kalau menggunakan tangan dan 7 ke 10 minit kalau menggunakan mixer.
2.Letakkan doh di dalam mangkuk bersih yang telah di gris terlebih dahulu dan tutup dengan plastik wrap dan rehatkan doh hingga ia naik sekali ganda.
3.Griskan pullman bread pan yang berukuran 9" x 4".
4.taburkan sedikit tepung di atas papan pencanai dan keluarkan doh dan bahagikan kepada 3 bahagian .Ambil satu bahagian ,leperkan secara lembut dan gulung kemas ,buat hingga habis untuk dua lagi bahagian.Susun didalam pullman pan dan biarkan ia naik hingga melebihi sedikit dari aras atas permukaan pan.
5.Panaskan oven pada suhu 180C dan bakar roti selama 30 minit dan bila sudah nampak keperangan permukaan atas roti tutup permukaan atas dengan aluminium foil dan sambung bakar lagi selama 20 minit lagi atau hingga masak.(total masa pembakaran 50 minit)
6.Setelah masak keluarkan roti dari oven dan rehatkan selama 10 minit dan kemudian keluarkan dari loyang.Jangan biarkan roti tinggal di dalam loyang kerana ia akan menyebabkan roti berpeluh dan lembab.

Apam Balik Lembut dan Sedappppp..





Kali ni Liza cuab resepi apam balik dr dapo Izah pulak...hasil yg sangat2 menggembirakan ,tq Izah





APAM BALIK LEMBUT DAN SEDAP

Bhn2:

250gm tepung gandum
15gm susu tepung
1/2 s/t baking powder
50gm gula kastor
1/4 s/t garam
300ml air biasa
1 s/t yis
3 biji telur
30gm gula pasir
3/4 s/t soda bikarbonat
25gm butter - cairkan

Bhn inti:

Kacang tanah panggang - cincang kasar
Krim jagung
Gula pasir - utk tabor
Choc rice atau apa saje ikut citarasa


 





- di dlm mangkuk, campurkan tpg gandum, susu tepung, baking powder, gula pasir dan garam, kacau rata
- tuang air sedikit2 sambil dikacau menggunakan whisk hingga rata.
- masukkan butter cair dan soda bikarbonat, kacau rata.
- masukkan yis, kacau rata dan perap 30 minit.
- pukul ringan telur dan baki gula 30gm td.
- masuk ke dlm adunan tepung dan kacau rata.

- ambil sesenduk adunan dan masukkan ke dlm pan yg telah dipanaskan.
- bila dah separuh masak, tabor bhn inti dan tutup sekejap.
- masak dgn api kecil hingga kulit luar keperangan.
- angkat dan sapukan butter pada kulit apam balik agar kekal moist dan sedap..




Bingka Pisang..




Selalu asyik dok buat cekodok atau kek pisang je, kali ni try buat bingka pulak..Liza tak tau kat mana silapnya, bingka yg Liza buat agak lembik sikit tapi tetap sedap

Ambil dr dapur K.Yati, tq kak







RESEPI BINGKA PISANG

Bhn2: ( Loyang 8 inci )
  • 1 sisir pisang masak ( 10 - 13 biji).. di lenyek kasar
  • 1 cwn tepung gandum*
  • 3/4 cwn gula pasir*
  • 1 cwn santan*
  • 1 cwn susu sejat/cair*
  • 1 biji telur*
  • 2 sudu besar butter*-cairkan dulu, biarkan suam
  • sedikit garam


Cara2:
 
  1. Blender semua bahan*
  2. Tuang adunan ke dalam mangkuk berisi pisang lenyek dan di gaul rata.
  3. Masukkan ke dalam loyang yang telah dilenser dengan butter.
  4. Bakar 180C selama 1 jam.. or lebih untuk dapatkan kerak yang hebat.
  5. Sejukkan.. baru di potong.. masuk peti ais lagi sedap.
 
 
 
 
 

Sambal Lado Minang..





Assalamualaikum wbt...menu yg dah lama Liza buat, istimewa utk family tersayang sbb diaorang mmg suka mkn lauk2 cmni..

Dalam bnyk2 resepi, Liza berkenan utk cuba resepi dr SINI, tq Zalekha







RESEPI SAMBAL LADO MINANG
 Bhn2:

14 batang cili merah hidup - kalau nak lebih tambah
4 biji bawang besar - dihiris nipis /dadu pun boleh
2 biji tomato segar - di dadu
1 sudu makan gula - (orang minang tak letak pun gula saya sajer letak)
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Daun limau purut - Liza tambah

 Cara:
1. Lada di basuh potong kecil dan blender dengan air dalam 3/4 cawan blender agak kasar kemudian di tapis, air lada di buang sebab gunakan lada sahaja
2. Panaskan minyak dalam kuali tumiskan bawang yang dihiris atau di dadu hingga layu dan berbau harum, tak perlu sampai perang atau garing, masukkan lada yang ditapis tadi, balik2kan hingga agak mengaring lada ini dan naik minyak apinya biar kecil sahaja.
3. Masukkan gula, dan garam diikuti dengan buah tomato yang didadu. Balikkan sehingga sambal mesra dan sebati padamkan api boleh dihidang dengan cara hidang dalam mangkuk atau disiramkan atas ikan goreng, ayam goreng atau dengan terung yang digoreng atau dibakar terlebih dahulu pun sedap jugak.  Selamat mencuba.









Masak sambal ni kena sabar ye, sebab amik masa utk bagi semua bhn lembut..tapi percayalah mmg sedap teramat.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...