Thursday, December 8, 2011

Bubur Pulut Hitam Cik Hubby...

Bubur ni request dr cik hubby....dah lama sebenarnya dia request tp bini dia ni buat dekk jer....hihihihi
Tp akhirnya kena mengalah jugak la kan sbb dah bnyak kali dia tanya...tak sampai hati la pulak, tp masa buat ni lupa pulak nk letak pati santan tu....

Jom la kita tgk resepinya...


RESEPI BUBUR PULUT HITAM

Bhn2:

300 gm pulut hitam
200 gm gula pasir
100 gm gula merah
3 helai daun pandan
250 gm santan

Bhn2 pati santan:

250 gm santan
Sdkt garam

- bersihkan beras pulut hitam dan rebus hingga empuk.
- masukkan santan, gula pasir, gula melaka dan daun pandan. masak hingga mendidih dan kacau perlahan2
- utk mmbuat pati santan pula, campurkan garam ke dlm santan...kalau nak masak sekejap pun blh yer...
- hidangkan pulut hitam bersama pati santan ....walllaaaa


10 comments:

rahel said...

Selamat petang Liza...kalau bubur pulut hitam memang sedap betull..kita pun suka gak..

EmbunRosaliza said...

Assalam Liza, sedapnya bubur pulut hitam, lama akk tak buat n tak mkn ni, anak2 kat rumah ni lebih suka bubur kacang hijau huhu, tumpang sini la semangkuk

Ida,Japan said...

sedapnyoh bubur pulut itam ni liza...lama dh tok mkn sejak dok jepon ni..hu..hu kalau balik kg, harus ida borong wt balik KL

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

AKAK BARU PLAN NAK BUAT BUBUR NI TAPI NAK TUNGGU ANAK LELAKI KAK BALIK FAVOURITE DIA NI...SEDAP TITIK DENGAN SANTAN PEKAT

Amie said...

Selamat malam Liza,
laparlah pulak datang malam2 ke sini tengok BPH nih... he he hehh mak mentua suka sangat buat ni, tapi Amie hanya tahu makan saja.

Yana Shaiful said...

Salam Kak Liza..dh lama yana xmkn bubur pulut itam..tringat plak mak kat kg..slalu bt klu anak2 dia blk :=)

izahdaut said...

Saya pun sukaaa sangat bubur pulut hitam. Kalau terajin kadang buat sndrik. Tapi dpt mkn air tangan emak aduhai sedap betui. Hehee.. Mekasoh doakan sayabye. Sngt teeharu n menghargai

ibundo said...

salam liza,
bundo dah lama tak makan bubur pulut hitam ni. teragaklah pulak dah ni..

Tina Othman said...

wah sedapnya, saya suka makan tapi tak reti nak masak hihi, selalu beli je

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sedapppppppppppppppppppppppp!
lepas ni blk mesia kena beli beras pulut itam la, sebab sini x dak juai....sedey x leh makan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...