Thursday, December 15, 2011

Yong Tau Foo....


Menu yg sentiasa anak2 Liza nntikan....selalu buat yong tau foo ni guna resepi dr Majalah Rasa 2005...kalau agak2 malas nk mkn nasi utk dinner, Liza akan buat yong tau foo ni.....janji kenyang dan anak2 dan cik hubby suka.....senang kerja mak....hihihihihi

Bhn2 nak buat kuah dia pun senang dan kita blh pilih nak kuah pedas atau manis...ala2 kat pasar malam tu...hihhihi

Jom kita pakat intai resepi, moh kita...

RESEPI SOS MANIS YONG TAU FOO


Bhn2:

200gm taucu hitam yg siap dikisar
1 cawan air
1/2 cwn kicap pekat
1 s/ mkn minyak masak
1/2 s/mkan tpg jagung - bancuh dgn sdkt air
Gula secukup rasa

- panaskan minyak, masukkan taucu dan tumis sekejap.
- masukkan air, kacau skjp dan biar mendidih.
- masukkan kicap dan kacau lg.
- masukkan gula secukup rasa.
- akhir sekali pekatkan sos dgn tpg jagung td..

RESEPI SOS PEDAS YONG TAU FOO

Bhn2:

20 biji cili merah - kisar
1 cawan air
2 s/mkn bijan ( optional)
2 s/mkn kacang tanah - grg dan tumbuk (optional)
1 s/mkn tpg jagung - dicampur dgn sdkt air
Garam dan gula secukup rasa
Cuka secukupnya

- masukkan air dan biar mendidih.
- masukkan cili dan biarkan mendidih dan cili masak
- masukkan cuka secukup rasa.
- masukkan juga garam dan gula dan kacau lg.
- masukkan pula air tpg jagung utk pekatkan kuah.
- akhir sekali taburkan bijan dan kcg tanah hancur di dlm sos.



Segala benda ni Liza rebuskan dgn air yg dicampur dgn kiub ayam dan sdkt bwg pth dan halia....
pastu angkat dan letak dlm pinggan...bbh la bnyak mana sos yg nak..Liza pulak suka campur dua2 kuah dulu, kacau bg sebati bru tuang dlm mangkuk.....dah ready pun....

12 comments:

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya tgk yong tau foo tu... nie fav daughter diana nie.. pantang dia nampak pasti nak... nampak sgt menyelerakan.. terliur sudah..

Liza said...

D...anak2 liza pun ptg nmpak jugak, cuma umi dia kdg2 pantang kalau anak2 mintak...hihihihhi

Amie said...

Assalam Liza,
Amie suka sangat makan yong tau foo tapi di sini jarang ada, minta izin copy paste resepi ye... nanti senang-senang nak cuba.

Asmara said...

lama tak makan! sedapnya dpt mkn org buat. hihi.. kat sini nk mkn kene buat sendiri, malasnya. hikhik..

rahel said...

Salam Liza...kita masak utk family..dan kalau masakan kita disukai bermakna sedap sangat la tu..pandai emak masak ek..hehe..

Ida,Japan said...

slm k'liza...sedapnyer ytf tu...sini tak byk bahan yg boleh...pas tu ida suka kalau ada kangkung celur...kangkung kt sini lak ikut musim kak....

Liza said...

wslm amie...nnt dh try jgn lupa bg feedback ye...

Liza said...

Asmara...act kan kalau mkn free lg best...hahaha

Liza said...

Rahel...emak xde la pandai sgt masak, sekadar memenuhi selera diaorg jer, mak tumpang sekali...hihihihi

Liza said...

wslm ida...kat umah akak ni kalau letak kangkung, nmpk gayanya berenang kelemasan la kangkung tu, xde org nk selmatkan....kuikuikui

Totie@Tomy said...

yong tau foo ni kegemaran suami saya dengan saya tiap kali singgah ke pasar malam..sedapnya..tp buat sendiri lagi best kan kak..

cik cek said...

Sedapnya...selalu kalau terasanak makan beli kat pasar malam...pas ni lehla buat seniri...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...