Friday, December 16, 2011

Mee Goreng Basah...


Assalamualaikum w.b.t dan salam semua....hari ni dah pun hari Jumaat kan...sekejap jer rasa, pejam celik pejam celik dah pun seminggu....huhhhh maknanya tak lama lagi sekolah pun dah nak buka la....maka bermula la aktiviti yg memenatkan....kalau la blh cuti lagi lama kan best.....hihihihi

Kat umah ni kalau grg mee ni mmg Liza akan buat basah2 cmni...diaorg ni kalau salah buat sikit bnyak la ngomelnya, mengalahkan org tua....nyampah betul....hihihihi
So,jom kita terus intai resepi mee grg basah Liza yer...resepi ni turun temurun dr arwah ma tau...

RESEPI MEE GORENG BASAH

Bhn2:
  • 600g mee kuning
  • 2 kpg dada ayam / dgg - dipotong kecil
  • 6 ekor udang basah
  • 3 pokok sawi / kobis / taugeh/ kangkung
  • 3 sb pes lada kering
  • 2 sb minyak masak
  • 4 sb sos cili
  • 4 sb sos tomato
  • 1/2 sb kicap pekat
  • 3 cawan air
  • 3 ulas bawang putih
  • garam & ajinomoto

Cara-cara

- panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga naik bau. Masukkan pes lada tumis sekejap. Masuk ayam & udang gaulkan sebati.
- masuk btg sawi, sos tomato,sos cili,kicap pekat,garam dan ajinomoto. Kacau biar sekata. Masuk air dan biar menggelegak. Rasa cukup semua bahan perasa.
- masukkan mee kuning & gaul sebati. Masukkan pula sawi (daun shj), kalau nmpak air mcm dah kering atau tak cukup basah blh tambah lagi air.Kecilkan api & biar selama 4 minit. Kemudian gaul2 sekejap,bila semua perasa dah meresap dalam mee, tutupkan api.
- dah pun sedia dihidang, kalau mkn panas2 lagi besttt....




15 comments:

Tina Othman said...

tina tak brp minat mee tapi tgk basah2 tu yg tak tahan tu, sedapnya lah

Nurul said...

K Liza, kalau nurul pun suka mee goreng basah jugak... yg tu je laku kalau kat rumah ni... :)

ieja amieja said...

sama la ngan ank2 saya..klau kata nak buat mee grg, dorang siap pesan awal2 nak yg basah..mcm2 ragam ank kan..

Liza said...

rugi la tina xmkn mee....sedap woooo...hihihihi

Liza said...

Nurul...mgkn yg basah tu senang telan kot...hihiihi

Liza said...

Ieja...anak2 mmg, diaorg tau order jer..cm kat kedai pulak kan...sabo je la...hihihihi

Ayu said...

Assalam liza,
mee goreng basah nampak menyelerakan..kecuh pulak akak tengok mee mu itu....nakkk

laskar pelangi said...

terliurnya alahai.sedap ni makan time panas panas =)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza.Laparnyaaaaa bila tgk mee goreng basah ni.Atie dtg bawak pinggan nk tapau tuk minum ptg kang :D.
Terima kasih wish besday tuk atie.semoga kluarga liza pon diberkati oleh ALLAH.Aminnnn

Qhaifa Nur said...

salam..

nur kalau masak mee mesti nak yang basah, baru sedap...
pernah sekali lebih air hu3..makan je

Liza said...

wslm kak ayu...nnt Liza antar kat akan pakai pos laju ekk....hihihi

Liza said...

Laskar pelangi....mkn pulak ngan jeruk cili n tabur ngan bwg grg...perggghhh, mak mertua lalu pun xperasan....hahahaaha

Liza said...

Terimakasih bnyak2 Atie utk doamu itu...

Liza said...

wslam nur...kalau kita masak, lbh air pun xpe, telan jer la....kuikuikui

MOKCIK AZWA said...

Salam kenalan Liza..

Mokcik pun suka mee goreng basah2 nie.. cik abe dan anak2 suka kalau ala2 berkuah gitu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...