Monday, April 23, 2012

Apam Balik...


Assalamualaikum...dah lama teringin nk buat apam balik sendiri sbb anak2 Liza mmg suka, nak2 apam balik yg crispy tu....So, Liza pun g la cari mana2 resepi apam balik dan terberkenan la kat resepi ni....thnx yer Raidah atas resepi yg marbeles n simple ni....

Tp Liza buat versi nipis dan garing sikit, request anak2...jom kita tgk resepi yer, mana tau ada yg berminat nk buat kan....

RESEPI APAM BALIK

Bhn2:

2 cawan tepung naik sendiri } diayak
1/4 cawan gula
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
sedikit pewarna kuning
1 biji telur
1 1/2 - 2 cawan susu segar (kalau nak guna air biasa pun boleh)
Sedikit garam.
Inti:

1 cawan kacang tanah yg telah digoreng tanpa minyak } dimesin - untuk ditabur
1 tin jagung krim - untuk ditabur
1 cawan gula - untuk ditabur
Sedikit mentega

Cara penyediaan:

 
1. Pukul gula bersama telur hingga kembang, masukkan soda bikarbonat, baking powder,susu segar,sedikit garam dan pewarna kuning. Pukul lagi hingga sebati.

2. Masukkan tepung dan kacau supaya ianya tidak bergentel.

3. Panaskan pan 'non stik' tanpa menggunakan sebarang minyak, ambil satu senduk atau dua (bergantung kpd ketebalan yg disukai) dan tuangkan ke dalam pan kemudian nipiskan. Tutup pan sebentar.

4. Apabila setengah masak, taburkan bahan taburan tadi dan secubit mentega.Bila masak bolehlah diangkat dan dilipat dua.Sapukan sedikit mentega di bahagian kulit luar.



** Untuk mendapatkan apam balik yg cantik,perapkan bancuhan tepung tadi selama 2-3 jam dan barulah dimasak.
 
 

12 comments:

tun_telani said...

salam kak liza.. sedapnyer apam balik!!!!!! tun suka yg kulit tebal.. skrg ni kalau beli apam balik sikiitt je isi dia. buat sendiri blh letak kacang n jagung banyak2!

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Nipis dan garing,granti sadapkan liza???

Ayu said...

Assalam liza,
wah yang ini versi yang garing ya..sedap ni..nak 7 keping ya..esok akak datang collect..hehe

Amie said...

Lizaaaaa...... yang garing2 ginilah yang kita suka! Buat nipis-nipis, bubuh jagung lebih...pernah buat sekali tapi tak jadi...hik hik hikkk lepas tu merajuk tak mo cuba lagi!

ijayuji said...

Salam kak liza! esok boleh buat sbb itu hari kita dah bukak jagung manis dlm tin lepas tu ada suku tin besar lagi jagungnyer, leh berxpirimen ni kak yg crispy2 ni sbb selalu buat yg tebal jerr kan kan, letak kacang byk2 aduhhhhh mmg nikmat tp kuar jerawat kikiki...

Nuwairani Ismail said...

nani book mark dulu resepi ni...dah lama teringin nak buat, sampai sekarang tak menjadi2 lagi...

Melly Octaviana said...

Kak Liza..melly pun order yah 5 keping.. enak nih.. ;)

hazila said...

Saya suka yg nipis dan ranggup. Tak pernah buat sendiri lagi.

izahdaut said...

Wahhsedapnya.. Saya suke yg crispy gini. 5 keping skali hadap pun boleh kalau beli kat paso mlm tu. Hhee.. Cantik apam balik kak liza

zila 4ever said...

salam akk liza
bestnya..nk yg garing..hyuummm nyumm

rahel said...

Betsnya apam balik tu Liza...kuih kesukaan gue..

KakAsma said...

liza,
kalau kat pasar malam nie yang anak akak cari..yang garing2 gitu..akak lah tak suka..tak pueh makan kan..
tapi buat sendiri pueh ati..dapat banyak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...