Tuesday, November 15, 2011

Puding Soya @ Tau Foo Fa Segera....

Liza dah bnyak kali buat puding ni atau senang citer tau foo fa segera...anak2 Liza mmg suka sgt mkn tau foo fa cmni...tiap kali buat angah akan suruh buat yg lembik2 macam telur putih masak separuh tu....lagi lembik lagi la diaorg suka....papa pulak suka yg keras2...huhhh susah jugak kalau cmni...

Mula2 buat dulu Liza ikut sepenuhnya resepi, sbb masa tu tak tau lagi teksturnya cmner...pastu bila anak2 cakap kalau lembik lagi sedap ni, dan bermula selepas itu lah Liza guna srbk jelly ganti ngan agar2...

Semalam pun Liza ada tgk Cheq Sue buat tau foo fa ni, tp guna resepi yg berlainan...nnt lenkali Liza nk try resepi Cheq Sue pulak...tp Liza takde la rajin cam Cheq Sue yg buat air soya sendiri, Liza guna soya ready made jer....senang....hihihi

Dulu kan Liza prnah cakap yg mmg dr dulu lg Liza suka geledah dapur Hana...so yg ni pun terjumpa kat dapur dia lah....jom kita tgk...mintak halal yer Hana....



RESEPI PUDING SOYA / TAU FOO FA SEGERA

Bhn2
  • 1 ltr air kacang soya (1 kotak)
  • 2 1/2 sk agar2 serbuk (kalau ingin lebih keras bubuh 1 peket sekali) - Liza guna srbk jelly 2 s/b
  • Bahan tambahan :-
  • Buah2an dlm tin ikut selera
  • ATAU secukup air gula/melaka Liza mkn dgn air gula melaka
Cara-cara
  1. Masak air soya bersama serbuk agar2 hingga larut dan mendidih sedikit.Matikan api.
  2. Tuangkan ke dalam mangkuk2 kecil atau bekas yg lebih besar dan sejukkan.Simpan di dalam peti ais.
  3. Ketika menghidang,bubuh buah2an pilihan bersama jusnya sekali.Jika menggunakan bekas yg besar,cedok/potong puding ke dlm mangkuk2 kecil dan bubuh buah2an dan jus di atasnya.
  4. Puding soya juga enak dimakan bersama air gula sahaja seakan2 tau fu fah.

Air Gula Melaka :

4 keping gula melaka /nise - lbh kurang 200 gm.
1/2  cawan gula
3 cawan air
2 helai daun pandan
-  masukkan semua dalam periuk dan masak hingga gula hancur.
-  sejukkan dan enak dimkn dgn tau foo fa..

14 comments:

Yana Shaiful said...

semalam dh tergoda kat umah cheq sue..ari ni dh ada kat sini..mkin berkobar2 nak try bt sendiri ni.. sedapnyaa..:-)

Gee said...

akak pun suka tauhu tak kira tauhu apa juwe... nak lah mencobanya ya dek...

cik cek said...

Bestnya kalau dapat mkn semangkuk ni...sejuk...nyaman je masuk kat tekak kan...

Qhaifa Nur said...

biasa saya buat puding tauhu, lepas ni try pulak puding soya....

Liza said...

mmg sedap ni yana...senang pulak tu...try la, mst berbaloi2....hihihi

Liza said...

Salam kak gee...Liza pun cmtu gak, ape nama tauhu pun suka...tp hubby kureennnngg...tu yg ssh...

Liza said...

sori la kak cek...dh habis...

Liza said...

blh nur...cubalah...

EmbunRosaliza said...

Assalam Liza, akk pun terguda ni ngan tau foo fa segera ni, tak terbuat2 lagi, insyallah kalo rajin nak juga buat heheh

Yatie said...

uwaaaaa sedapnya, tngk pun dah tau mmng sedap..terasa nyaman je lalu kat tekak....

rahel said...

salam Liza...rajinnye wat puding..Rahel suka gak mkn tau fu fah tapi lum pernah lg wat puding..nyaman eh..

Juwita Jamaludin said...

saya suka juga resepi ni kalau ada tauhu lebih selalu buat.. makan waktu sejuk2 sedap

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Liza.
Ermm..liza guna serbuk jelly mesti hasilnya lagi lembut kan.. Mesti dia goyang2 gitew.. Kalau buat nak ikut cam Liza lah guan serbuk jelly..

che mid said...

Ah, makin gila CM folo blog tukang masak ni.. setiap hari ada je benda baru nak cuba.. kalaulah kedai sebelah rumah je.. mau kejap-kejap ke kedai carik bahan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...