Monday, November 14, 2011

Laksa Johor...

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia semua.... hari ni Liza nk share resepi laksa johor yg Liza amik dr buku Variasi Masakan Selatan....jom  kita terus tgk resepi yer...


RESEPI LAKSA JOHOR

Bhn2 kuah :

500 gm ikan kembong - rebus, ambil isi dan tumbuk ( Liza blend )
40 gm udg kering - rendam air panas dan tumbuk ( Liza xletak )
2 s/mkn srbk ketumbar *
2 s/ mkn rempah kari dgg *
2 s/ mkn pes cili *
1 s/ mkn srbk jintan manis *
2 liter santan - dr 11/2 biji kelapa
100 ml minyak masak
1 s/ mkn asam jawa + 50 ml air - perah dan tapis
8 tangkai daun kesum
Garam dan gula secukupnya.
Kerisik -Liza tambah

Bhn2 kisar A :

8 ulas bwg merah
4 ulas bwg pth
3 cm halia
3 cm lengkuas
2 btg serai


Bhn sampingan :

500 gm spagetti - direbus lembut
6-8 biji limau kasturi
300 gm tauge
2 biji bwg besar - dihiris
1 biji timun - dihiris
40 gm daun selom
40 gm daun selasih

Bhn sambal belacan ( dikisar ):

6 biji cili merah
7-8 biji cili padi
2 s/ mkn air asam jawa
2cm belacan - bakar
Garam dan gula secukupnya

Cara membuat :

- panaskan minyak dan tumis bhn2 kisar A hingga naik bau.
- masukkan pes rempah dan air asam jawa,  kacau hingga keluar minyak.
- bubuh santan dan kacau sekali sekala hingga mendidih, masukkan ikan, udg kering, kerisik dan daun kesum.
- bila dh mendidih, masukkan pula garam dan gula secukup rasa.
- biarkan ia hingga keluar minyak, tutup api...


                                             Jemput semua yer...jgn segan2....hihihihi

25 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

x pernah buat lagi laksa johor
selalu buat laksa penang
apa laksa apa pow ai layan...sebab fav

Kakzakie said...

Kakak org Johor tapi selalu buat laksa penang. Laksa Johor leceh nak buat banyak kerjalah Liza. Sedap tu memang sedap:)

rahel said...

Selamat pagi Liza
waamantap betul laksa johor tu..boleh cuba ni..
Liza..Rahel ambik resepinya ek? mekasih.

ieja amieja said...

dulu sy x suka sgt berbanding laksa penang..sejak kwn selalu bagi, dah jatuh cinta la plk..nak cuba buat sndr la..thanx 4 resipi

Ida,Japan said...

suka gak mkn laksa johor ni.....pernah buat gak, tak masuk blog pun za, sbb tak amik gambar tak sempat, bila2 kena buat lagi...emm sedapnyer

cik cek said...

Liza....
Kak cek nak semangkuk...fav kak cek ni...teringinnya nak makan...nak buat cam kurang rajin la pulak..he he

CT Delima said...

As'salam Liza

Laksa Johor memang kesuakaan k. ct, tak payah jemput makan pun dengan muka tak malu k.ct amik terus makan.. hehehe

Laksa Johorlah yang paling mantop dari laksa2 yang lain, sebab laksa Johor ni ada 24 jenis ramuan..kannnn.

Sofea said...

walaupun asal Penang, akak sekeluarga suka sgt laksa johor..;)

Asmara said...

walaupun org johor tp tak pernah buat laksa johor, laksa negeri2 lain semua dah pernah buat. hehe..

Chik Mimi said...

wah liza bestnya laksa johor tapi anak2 dah tekaknya laksa utara so ibunya kena mengalah lah

Qhaifa Nur said...

suka sangat laksa johor sebab guna spageti...
lama sungguh tak makan laksa ni...

Liza said...

sama la kita ayu...ape laksa pun rembat...hihihhi

Liza said...

laa cmtu pulak ke? Liza pun jarang jugak buat laksa johor ni...

Liza said...

sama2 rahel...sama2 la kita berkongsi ilmu yg ada kan...

Liza said...

ieja...liza dulu pun xsuka gak mkn, sbb selalu jumpa yg xsedp..tp bila dh jumpa yg sedap, mmg terus pengsan....hihihihi

Liza said...

tu la ida...kdg2 bila lepas msk, org2 kat umah ni xdan2 nak mkn kan....hihihi

Liza said...

kalau kak cek punya pasal, satu periuk liza bg...hiihihi

Liza said...

wahhh kak ct, dah macam rancangan master chef pulak...ada 24 ramuan yer....ekekekeeke

Liza said...

Kak sofea, liza pun dh besar ni br kenal laksa johor...dulu arwah ma xpernah buat pun...

Liza said...

asmara...pelik gak tu...hihihi

Liza said...

salam chik mimi...biasa liza akan paksa anak2 mkn apa yg liza masak....hiihhi kejam kan...

Liza said...

mmg pun nor...bila guna spagetti ni, xde la rasa muak kan...

Yana Shaiful said...

dh lama xmkn laksa johor..minggu lps g duk terliur laksa ni ms tgk dlm masterchef..mcm kna bt jer nii hehee..msk list dulu lah :=)

iva said...

wwow laksa johor! mmg lame betul saya carik resepi ni..akhirnyer jumpa jugak. byk sgt resepi kat internet tapi cuak sikit nak pakai...thanks akak, inshallah akan cube resepi akak ni

Mieza said...

Liza...mieza suka sgt laksa johor..dah lama sgt tak makan..bila makan laksa johor ni kan teringat la kat pakwe lama sebab dia lah yang introduce kan laksa ni kat mieza..dia org johor..apa nak wat tak der jodoh hahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...