Friday, November 4, 2011

Menu Masakan Kampung jer...


Menu lunch kitaorg semalam..ada sayur lemak pucuk paku, ikan bakar dgn kicap dan sambal mangga dan yg kat bawah tu org kelate panggil kulat sisir ...kat sini tak tau la pulak org panggil kulat apa...tp biasanya akan banyak time2 hujan cmni...tp punya la mahal kulat tu sekarang,satu piring kecik jer dah 2 henggit...tp disebabkan dh lama tak mkn, beli jugak la...

Semalam anak2 Liza semua tak nak mkn, diaorg ingat kulat ni macam serangga terbang....hissshhh ape diaorg ingat mak diaorg ni alien ke nk mkn benda2 terbang....mmg kelakor betul la smlm, terpaksa lah kitaorg xplain dgn pjg lebar...bru diaorg nk rasa sikit....macam2 diaorg ni...

So pada sesape yg agak2 tu xkenal kulat ni mcm  anak2 Liza , kat bawah ni ada rupa kulat tu...


Haaa tu dia dah mai....hihii...Liza grg kulat ni ikut stail arwah ma...mmg kulat ni agak cerewet sikit nk masak sbb kena bersihkan betul2...Liza rendam dgn air garam dlm 15 minit, bru toskan dan buang segala kotoran yg melekat kat celah2 dia tu....jom tgk cara Liza grg kulat ni...



RESEPI KULAT SISIR GORENG

Bhn2

Kulat - bersihkan dan tumbuk kasar
Bwg merah
Bwg pth
Cili mesin
Telur
Garam,srbk perasa
Minyak

- tumbuk bwg merah dan bwg pth hingga lumat.
- panaskan minyak, grg kulat sebentar. hingga kering airnya.
- masukkan bhn tumbuk dan cili kisar, masak hingga naik bau.
- perasakan dgn garam dan srbk perasa.
- pecahkan telur dan gaul sebati.
- bila dh sebati, tutup api dan angkat.



Ikan bakar ni pulak Liza mkn dgn kicap dan sambal mangga..cmner Liza buat sambal mangga, jom kita tgk..

SAMBAL MANGGA

Bhn2

Cili merah
Cili api
Mangga muda - cincang kasar
Garam, srbk perasa

- tumbuk kedua2 cili  hingga lumat.
- masukkan garam dan serbuk perasa, gaul sebati
- masukkan juga mangga muda yg dicincang kasar.
- gaul sebati dan siap...




14 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Dulu2 ada pnah jugak tnampak kulat ni dijual (kami penggil cendawan jer). Skrg mcm dah tak ada, mesti sedapkan.. Ikan bakar cicah sambal mangga, aii.. bertambah2lah nasi jwbnya.. hihi..

Rabiatun Adawyah said...

assalamualaikum...wahh..Tun mmg suka kulat sisir...samada digoreng ataupun dimasak lemak..aduhhh..lamanya tak mkn kulat sisir..

ieja amieja said...

assalam kak liza..

sedapnyer menu lunch skk smlm..cendawan tu byk tmbuh kat kayu..ingat dulu masa kecik2 selalu gak makan..arwah ayah selalu amik lps menoreh waktu petang..msk gulai cili api pun sdp tu..skrg jarang jumpa dah..

Mieza said...

Liza cayanggg..mieza tak tahan kalau liza goda dengan kulat sisir..mmg mieza suka..sedap sgt goreng kunyit ke..buat sayur lemak ke kari dengan udang ke ya Allah mieza makan bertambah2...pastu ganding lak dengan ikar bakar sambal mangga..Liza mmg menghidang sesuatu yg amat mieza sukai....tapi kat Tg Malim ni susah nak cari kulat sisir..org sini tatau makan...mana liza beli kulat tu?

Ucu Faridah said...

kulat sisir tu kalau masak lemak cili api pun sedap...dolu2 pernah jugak buat tapi mmeng betul skrg susah nak dapat pastu mahal pulak...

ilahjy said...

salam liza..t.kssih jadi followers ilah.. salam kenal.. ilah juga ucapkan selamat hari raya aidiladha..aminnn...doa itu...

nOOrsha said...

ermm..kulat sisir mmg sedap.. ingat dulu kcik2 tolong mak n kawan2 die cari kulat sisir lepas ujan kat blakang umah.... seronok cari ramai2.. sorang pegang satu plastik.. bile dah penuh, lambakkan satu besen n bahagi sama rata... hihi..seronok!

Liza said...

Salam yusa...mmg bertambah2 pun kitaorg mkn semalam...hisshhh bertambah lah segala lemak kat badan....hihihi

Liza said...

Tun...mmg sekarang ssh nk jumpa kulat sisir ni...itu yg jumpa terus beli jer...

Liza said...

Ieja...mmg dulu2 senang jer dapat kulat ni kan...free lg....hiihhi

Liza said...

Mieza...Liza dok Btg kali ni, kalau nk mkn kulat ni dtg lah kat pasar btg kali...

Liza said...
This comment has been removed by the author.
Liza said...

mmg betul tu ucu,,smlm pun Liza buat muka kesian kat pakcik yg jual tu, dpt la diskaun sikit...hihihihi

Liza said...

Noorsha...betul tu...dulu2 kulat ni kita cari sendiri jer kan..xyah nk beli2 pun..skrg no money no talk....hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...