Thursday, November 3, 2011

Singgang Tulang pra Aidiladha....


Tiap kali raya qurban atau Aidiladha,singgang tulang ni mmg pemes...sebabnya ni lauk yg paling senang dan paling cepat dimasak...kalau negeri selain Kelate, xtau la pulak Liza...ye la kan, dah separuh hari dok melapah daging, kalau blh mst la nk mkn cepat...biasa habis mengagih dgg korban pun dh sampai tengahari..perut pun dah menyanyi...hihihi

Jadi,biasanya kitaorg akan masak singgang tulang dan goreng kunyit dgg jer...bila teringatkan raya qurban ni, tiba tiba jer terasa lenguh mulut...almaklumlah kalau pergi beraya mst ada dgg...utk tidak menghampakan tuan rumah, terpaksa jugak la makan...

Moh kita tgk resepi ringkas ni..

RESEPI SINGGANG TULANG / DAGING

Bhn2

Tulang / daging lembu - bersihkan
Bawang merah - hiris
Bawang pth- hiris
Halia - hiris
Lengkuas - hiris
Serai - ketuk
Asam keping
Ketumbar biji - tumbuk bg pecah2 jer
Cili mesin / lada solok
Garam, serbuk perasa

- masukkan tulang/ dgg ke dlm periuk bersama air secukupnya.
- masukkan bhn2 hiris, cili mesin, ketumbar biji, serai dan asam keping.
- bila dgg/ tulang dh empuk, masukkan garam dan serbuk perasa.
- bila dh sesuai rasa, blh la angkat.
- lauk ni sesuai dimakan panas2..


                     Singgang ni mmg sedap sbb ada gabungan pedas dan masam...cubalah

14 comments:

Cheq Sue said...

haaa....ni la pebret ayahandaku... kalau singgang yang pesen ni aje dia makan...

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Bukan saja lenguh mulut mamah dgn lembu siap dgn bau macam lembu lagi masa makan tu!!!!!

Liza said...

sama la kita cheq sue..org2 tua mmg suka lauk2 cenggini...layan aje laa...hiihihi

Liza said...

hahaha kak ros...bau macam lenbu yg xtahan tu....hiihihi

norlieharumaini said...

nampak sedap liza..

Liza said...

kak norlie...try la, mmg sedapp..

EmbunRosaliza said...

assalam liza, mmg sedap singgang merah gini, dh tertelan air liur tgk msm2 pedas ni

Zaliedana said...

Kak liza,sy dah xbeli daging dah,sbb raya aji selalu dpt byk daging kurban n tulang,hihi..Mmg smp berbulan juga la nak abis utk family cikit cam kami nih,Nmpak sedap singgang tuh,area klntan mmg pemes singgang gini kan..

tun_telani said...

kak liza, kat kemaman xde nii..biasa org wat sup tulang.. kalau singgang, biasa ikan je.

rahel said...

Liza...mengancam betul singgang daging tu..dah lama Rahel tak buat singgang daging...nak kuahnya..hehe

Liza said...

kak liza, singgang ni mmg akan membuka selera sesape jer yg xlalu mkn..

Liza said...

Ct...thn ni akak raya kat selangor jer la...tu yg pekena dulu singgang tulang ni...amik feel raya....hihihhi

Liza said...

yer ke Tun...akak xtau pulak..ingatkan kelate ngan trg sama jer menu dia...

Liza said...

rahel...xkan nak kuah jer kot...meh liza bg tulang dia sekali, nak? match ngan bawal masak kicap td....hiihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...