Monday, November 14, 2011

Corn Pancake aka Lempeng Jagung....

Puas dok fikir cmner nk perabis stok krim jagung lebih buat mapin ari tu....dok belek buku resepi yg lama2, terjumpalah resepi yg best ni...sedap, gebu dan lembut...itu lah lempeng jagung....hihihii

Pada sesape yg dok teringin nk buat tu,silakanlah...resepi ada kat bawah yer...



RESEPI CORN PANCAKE aka LEMPENG JAGUNG

Bhn2

1/2 cwn jagung manis - Liza guna krim jagung
240 gm tpg naik sendiri
2 s/t baking powder
Sdkt garam
60 gm mentega
90 gm gula kastor
2 butir telur
250 ml susu segar

- tpg naik sndiri, baking powder dan garam dicampurkan hingga mesra.
- masukkan gula kastor, susu segar dan telur.
- bancuh adunan hingga sebati.- Liza masukkan semua ke dlm blender..
- bila dh sebati, masukkan jagung dan biarkan sebentar..Liza perap 30 minit.
- panaskan mentega dlm kuali hingga cair, ambil 1 senduk adunan dan curahkannya ke atas kuali.
- balik balikkan adunan hingga warna keemasan.
- angkat dan hidanglah bersama sirap coklat, madu, jem dsbnya...


20 comments:

Kakzakie said...

Kalau buat sarapan pun sedap juga Liz...

Zaitun said...

Salam kenal

Pagi ni kak Zai buat pancake untuk sarapan pagi.

EmbunRosaliza said...

Assalam liza, mesti sedap lempeng jagung ni

Chik Mimi said...

best ni liza nnti boleh try

rahel said...

Mat petang Liza

waa sedapnya ni...letak coklat cair byk2..emmm leleh liur..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ayu punya tepung pancake pow dok terperap dlm kotak jer.....tataw nk buat apa....nak buat ni kena ikut selera nak makan....ayu selalu guna tepung pancake ni buat apam balik :))

Liza said...

Kak zakie...mmg liza buat lempeng ni 2 in 1...anak2 pun suka sgt...

Liza said...

salam kak zai...thanx sudi dtg jengah kat sini yer...

Liza said...

wslam kak rosa...mmg sedap sgt pada selera family liza...

Liza said...

mimi...sila lah.jgn malu2...

Liza said...

heheehe rahel,mmg anak2 suka bangat tgk lelehan coklat tu, bkn lelehan air liur yer...hihihhi

Liza said...

ye la ayu,kdg2 masak ni kena ikut selera org yg nak mkn...kalau idak mmg membazir jer kan....hihiihi

cik cek said...

Kak cek nak sekeping...:D

anymz said...

kat rumah ni mmg sedang ketagih makan pancake dgn madu...sedap kan liza?..kalau guna jagung pun sedap gak nih.boleh lah cuba nanti.

Nieza said...

sedapnya tgk pankek ni..lama dah tak mkn pankek...tgk laksa johor kat bawa tu pun sedap:)

~~zAnAfAhMi~~ said...

rajinnya Liza ni, hari2 ada je resipi dia...

Mieza said...

Penkek jagung ni tak pernah mieza buat..ari tu wat penkek blueberry..weekend ni leh cuba utk bekpes..nampak sedap je dgn sirap coklat tu..

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum liza..

sedapnya lempeng.. wat sapan atau minum petang ni.. nyum nyum..

Cheq Sue said...

eh, kita memalam baru datang ni kompom dah abes lempeng nya tu... mmmm jamu mata aje la

che mid said...

Che Mid dah makin gebu ni.. lepas makan lempeng ni.. lagilah menggebu... aduii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...