Wednesday, April 11, 2012

Ayam Panggang BlackPepper...


Jom kita mkn ala2 diet hari ni...hihihi, sebenarnya dah lama dah Liza buat ayam ni, maknanya dh jadi baja gitew....hiihihi
Kalau nk mkn ngn nasi ayam pun sodap ni, rasa pedas2 lada hitam tu blh jugak buang angin sepoi2 bahasa dlm badan tu...eerrkkkk, aaa kan dah keluar...muahahahaha

Time2 cuti ni tak boleh nk bebel panjang, manyak kije wooo....jom kita layan resepi pulak...


RESEPI AYAM PANGGANG BLACK PEPPER
Bhn2:

1/2 ekor ayam - potong dan bersihkan
1 inci halia - ketuk sikit
Air
- rebus semua bhn diatas hingga ayam 1/2 masak

Bhn perap:

2 ulas bwg pth - tumbuk
2s/b lada hitam - tumbuk
1/2 cawan kicap pekat
1/2 cawan madu
- perap semua bhn diatas dgn ayam dan biarkan selama 2-3 jam baru dibakar, perap lg lama lg sedap..
- bakar 180C selama lebih kurang 20- 30 minit atau hingga ayam betul2 masak....




18 comments:

hana said...

perghhh! macam nak terbaring nengok ayam bakor yg tergolek2 tuh... kak! buatkan! kekekeke

Nuwairani Ira said...

boleh cuba buat ni...dah beli ayam tapi tak tahulah bila nak rajin masak ayam ni..heheh

HaSue said...

huwargh..makin lapo nengok ayam ni tgh2 hari... Eh best ratsh ni..huhu

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Wah kilat2 lagi...bawa sekali kita picnic kat bawah pokok togeh....sedap menratah nie...Liza ooi.....

Amie said...

Assalamualaikum Liza...
hadoooi.... intai2 dengan mata dikecikkan, akhirnyab terus terbeliak tengok ayam panggan black pepper yang harum semerbak menusuk hidung! sedapnya....nak tapau 5 ketul ye Liza.

Qhaifa Nur said...

ratah gitu saja udah.....
tinggal saja nasi..hik..hik.hik..

dZana said...

aslmkum liza.. akk dtg nk tumpg ratah2 ayam.. sedap mkn klau dpt rebut2 ni..

ady said...

AS-SALAM KAK LIZA
SEDAPNYE aDY TGK AYAM BAKAR BLACK PEPPER KAK LIZA NI.. RATAH2 PUN SEDAP NI KAK LIZA..

::Azura Rahman:: said...

wah.. ni lg sedap dr mee goreng basah zura tu kak liza.. cer bagi zura skit.. tang peha ye kak.. hihihi..

ijayuji said...

Salam kak liza! alaaaaaa kalau dah jadi baja akak kena buatkan kita sekor ayam yer kak hihihi... kita buat nasi ayamnya ya :D

tun_telani said...

kak liza.. tun mmg suka bakar ayam sekarang. sbb sedor diri byk lemak dlm badan skrg ni. huhu..

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Lia..
Wah bestnyer ayam bakar yg ada lada hitam..Nak ratah jer la..Cicah dgn sos cili best ni!

rahel said...

Liza,lapar tengok ayam panggang lada itam tengah malam ni..apa macam ni?

quinnie said...

sedapnya..btul cakap akak....makan dgn nasi ayam meamgn sedap ler lauk cam gini...hehehhe

Melly Octaviana said...

kak liza..lapar lah.. buat lagi kak dengan nasi ayam nya juga..hehe

HALAMANKU said...

Kak Liza.. memang sedap tgk2 nak2 ader blackpepper.. pedas2 rempah gitu.. mkaan sambil ngadap tv x cukup seketui he he he he

Ucu Faridah said...

ada lagi ke ayam tu...kalau dah habis buatkan lagi sekali utk ucu sorang jer...

ieja amieja said...

salam kak..
sedap menu..ingat ari ni nak buat ns ayam..blh la kan makan ngan aym panggang black pepper nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...