Tuesday, October 9, 2012

Kerapu Goreng Pedas ala Niara....sawadikaaappp



Sebenarnya kalau kitaorg g mkn kat restoran, ni la lauk wajib yg akan kitaorg order...tp tak semua kena dgn selera la,,cuma kat Restoran Niara ni je yg kena dgn selera kitaorang...dah lama dah dok tertanya2, cmner la resepi diaorg kan...so, ari tu saje2 nk try letak bhn yg ada kat umah dan hasilnya,, wowwww ..bkn takat sebiji tp berbiji2 serupa dgn rasa kat Niara tu...suka mak tawww

Ok lah tak nak bebel pjg2, jom kita layan resepi hentam kromo Liza ni ye...

RESEPI IKAN GRG PEDAS ALA NIARA

Bhn2:

1 ekor ikan siakap / kerapu /kembong besar - gaul dgn garam dan grg hingga masak
1 btg serai - dihiris
5 helai daun limau purut - koyakkan
1 biji bwg besar - potong dadu
3 ulas bwg pth - potong dadu
1/2 kiub perencah tomyam
Sdkt kicap manis
5 biji cili padi - hiris
2-3 s/b cili mesin
Sdkt minyak masak

- panaskan minyak bekas gorengan ikan td dan masukkan semua bwg dan bhn hiris, cili mesin dan daun limau purut.
- bila dah naik bau, masukkan perencah tomyam dan sedikit air.
- bila dah agak kering, tambahkan kicap manis dan ikan yg telah digoreng td..
- gaul sebati dan angkat..

9 comments:

JaSSNaNi said...

uikkss sedapnya.. meh sini nak share... boleh wat lauk dinner... sedap nampak.. suka makan ikan yg berkuah.. tapi crispy2.. nyum nyum

adda syuhada said...

kalau la ada kat depan mata nih...alangkah sedapnya..nyumnyum.

Shikin said...

salam k.liza, singgah sini cnp resepi yer...nak buatnya tak tau bila he he anyway mengancam banget sih ikan tu...

Naz / Nadz COSK said...

Waaaaa...waaaaa...nangis2 tgk ikan kerapu tu..huhhuuuu.. Ikan kerapu ni mmg sedap.. Setanding dengan ikan siakap jugak ni...Sedapnya tgk sambal tuuu..

ijayuji said...

Salam kak! bestttttnyaaaaa! kerapu oh kerapu jarang beli ikan yg besar2 gini, agaknya kalau setahun ada ler dlm 5 6 kali beli ehehe... kita suke ikan kecik2 sbb senang nak sumbat kat freezer :D tp kalau makan kat kedai kita laju jerr ehehe

Shiela said...

Hmmm.. Sedap makn ngan nasi pepanas ni liza.. :-)

Ucu Faridah said...

haiiii kalau dah berbijik2 serupe rasanya..jap lagi bersawadikaaapppp kt dapur liza le yer....ni yg suke ni..bila la ucu nk kerawang ni yer...

zila norazila said...

bestnya kak liza,
kita amik resepi nie lah.kut2 nnt leh cuba :) tq kak:))

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam liza.. akak dah buatttt.. mmg sedap! TQ ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...