Friday, January 13, 2012

Kuih Puteri Ayu...


Assalamualaikum...hari ni lewat sikit masuk dapur maya ni, terasa singkat jer waktu tiap kali Jumaat....huhhh letih, terkejar kejar nk siapkan kerja rasanya....

Jom la kita terus tgk apam seri ayu yg Liza buat yer...dulu dah pernah buat kat SINI guna resepi lain, tp kali ni Liza cuba guna resepi lain pulak...ape2 pun keduanya mmg sedap n lembut...i likeeeeee



RESEPI KUIH PUTERI AYU / APAM SERI AYU

Bhn2:

270 gm tepung gandum
1 sudu kecil ovallate
240ml santan/ fresh milk
1 sudu besar jus pandan- 1 sk perisa pandan
3 biji telur
240gm gula
*Kelapa parut (muda) digaulkan garam dan 1 sudu besar tepung kanji




Cara-caranya:

Telur dipukul bersama gula sehingga kembang. Masukkan santan, ovallate dan tepung gandum. Gaulkan sehingga sebati. Panaskan periuk kukus dan sapukan sedikit minyak pada acuan. Ambil sedikit kelapa yang telah digaulkan tadi dan tekan sehingga padat. Tuangkan adunan tepung tadi. Kukus hingga masak selama 15 minit.

NOTA: kuih ini boleh juga ditukarkan jus pandan / perwarna lain dengan pes coklat.
Pastikan pukul hingga gebu supaya ianya akan kekal lembut setelah kukus. Pastikan jangan kukus terlalu lama, terus angkat selepas ianya mengembang





12 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

Ayu datanggggggg hahaha
nak mintak 5 ketul kuih puteri ai ituew...auwwww
rajinnyer uols buat ai ni last buat masa bulan posa ngeh ngeh ngeh

Liza said...

wahhh, mentang2 la nama dia sama ngan nama kuih tu, cepat2 dia dtg yer....hihihihi
ayu...cukup ke 5 ketui, amik la lg...bnyk lg ni....hihihihi

hazila said...

Cantik dan gebunya putri ayu dia. lama tak buat ni....

norlieharumaini said...

gebunya...

suri solehah said...

salam kenal..sedapnya puteri ayu

Qhaifa Nur said...

salam...

suka sangat puteri ayu..
tnye cikit ngapa kalau buat bantat la pulak...

Amie said...

memang ayu puteri-puteri tu bersusun, cantik dipandang tapi sayang kita tak boleh pegang, apa lagi untuk makan ... hu huuuu pandang ajelah dari depan skrin ye Liza...

Ucu Faridah said...

ucu pernah buat sekali kuih puteri ayu...tapi teramat sayang.. harap ayu je sebab sampai blh dibaling kedinding..keras kejung jadi kuih tu..lepas tu terus give up nk buat...

tengok liza punya lembut n gebu je, jeles tau...ucu c n p ye resipi ni...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Akak suka kuih ini lembut dan gebus....masuk dalm tekak tak teras..macam kapas aje..cantik liza buat

tun_telani said...

mmg ayu je kuih puteri ayu nih. tun suka mkn bila lapisan kelapa dia tebal ^^

rahel said...

Liza,canteknya kuih putri ayu ni...ayu betulll cam namanya..hehe.

nuwairani ismail said...

inilah kuih yg dari dulu lagi duk pikir2 nak makan, sampai skrg tak termakan lagi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...