Wednesday, January 18, 2012

Kuetiaw Ladna....


Assalamualaikum....semenjak dua menjak ni kan, Liza rasa badan makin montok jer....ekekekekeke ( cover line, xkan nk cakap dah gemuk)...hihihihii...jadi ni lah salah satu menu yg menjadi pooojaaan hati setiap kali berdiet...ringkas, cepat, kenyang dan sedap...letak pulak sambal kicap bnyak2, fuuhhhh mmg terbaeekkk la....

Liza buat kuetiaw ni simple jer, campak jer apa yg ada, kita yg nak makan kan...ok lah jom kita tgk...

RESEPI KUETIAW LADNA

Bhn2:

1 bungkus kuetiaw - (perap ngan sdkt kicap manis n goreng skjp)
3 ulas bwg pth - (tumbuk)
Lauk2-(liza letak isi ayam n udg)
Sayur2an-(kobis,karot n bunga kobis)
Sos tiram - agak2
Tpg jagung-ikut kepekatan yg dikehendaki
Garam,gula n perasa
2-3 cawan air

-Tumis bwg yg ditumbuk td hingga garing
-Msuk lauk2 n sos tiram hingga lauk2 td separuh msk..
-Msukkan air n biarkan mendidih br masuk sayur2an.
-Msuk tpg jagung yg telah dibancuh ngan air..(ikut kepekatan yg dikehendaki)
-Biarkan mendidih sekali lg n perasakan dgn garam,gula n perasa..
-Sedia dihidang panas2 bersama kuetiaw yg tlh digrg td..
- Sedap dimakan dgn sambal kicap..

Sambal cili api
1 ulas bwg pth
10 biji cili api (ikut kepedasan)
5-6 s/b kicap manis

-tumbuk bwg n cili api hingga lumat..
-msukkan kicap td n gaul rata...



                                               Liza makan dulu yer, jemput semua....



3 comments:

Ayu said...

Assalam liza,
akak suka mee buat macam ladna ni..kalau malas nak mask nasi or dah bosan makan nasi memnag mee jugalah yang kita cari..ladna, kalu ada cili jeruk ..memnag best ..

Liza said...

wslam kak ayu...betul tu kak, mee jugak la yg jd pilihan selain nasi kan...lagi pedas lg best ladna ni ...

Wani said...

sedapnya ,, tapi baru semalam je wani buat tapi bukan kueetiaw ladna .. keutiaw kungfu wat semalam .. nampak resepi lebih kurang je tapi wani x letak kicapje la ... lain ke 2 resepi tu hihi ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...