Monday, January 9, 2012

Pulut Serawa Durian...

'Oh kome, doghyan dah berbunga'...bkn berbunga lagi dah,dah berbuah dah pun....hihhiihihi..kalau tgk kat Kl ni kan rata2 org jual durian, tp rupa2nya kat Kelate, bkn musim dia lg....ingatkan sama...

So, sempena dgn musim doghyan ni, macam2 resepi berasaskan durian yg keluar kan...tp kali ni Liza nk share serawa durian yg buat hari tu...ada yg mkn serawa ni dgn roti jala kan, ada jugak yg makan dgn putu mayam atau pun cicah ngan roti jer....ape2 pun serawa ni mmg best....


Biasanya org buat pulut ni guna santan kan, tp Liza masak cm masak pulut biasa jer sbb kuah serawa tu dah bersantan, so Liza tak nak bg muak sgt....

RESEPI PULUT SERAWA DURIAN

Bhn2 A:

2 cawan beras pulut
11/2 - 2 cwn air - bergantung pd beras pulut.

- masukkan pulut dan air ke dlm periuk dan masak cm biasa..

Bhn2 B:

10 ulas durian / lebih -ikut selera
2 cawan santan dr 1/2 biji kelapa
1 cawan nise / gula merah
1/2 cwn gula pasir
1-2 helai daun pandan
1 s/b halba
Sehiris nipis halia
3 s/b tpg gandum - utk pekatkan kuah
Sdkt garam

- masukkan semua bhn B ke dlm periuk danmasak hingga mendidih dgn api sederhana kecil.
- bila dah sesuaikan rasa, angkat dan blh dihidang dgn pulut...



Dapat makan pulut serawa durian ni mmg dah tak tengok nasi dah...huhhh sombong la konon...hihihihi








11 comments:

Nieza said...

sedapnya tgk serawa doyan ngan pulut ni..tapi baru gak buat mkn ngan roti jer..:)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Lepas makan serawa durian jom pekena meatballs IKEA

kasihredha said...

suka lagu Os tu..
lebih suka lagi serawa doghoyan ni

izahdaut said...

kak liza.. kalau makan kat thai nyer restoren dia punya pulut mmg lembut n belemak. kengkadang tak terabis nak makan ngan serawa yg lemak jugakkan. suke gak tanak biasa je.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..dah sampai bau serawa derian ke umah.Dtg bawak mangkuk nk tapau serawa..cicah ngan roti lak :D

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Sedap le serawa durian ni..lepah ni sdawa bau derian la liza ....

rahel said...

waduh...konfirm mkn banyak ni...sedapnya nasi pulut siram serawa duyan...alahai...lapar pulak.

lina said...

salam liza, mai kita tukar ngan cake :)

nuwairani ismail said...

serawa ni lebih kurang pengat la kan? ada setengah org tu makan dengan roti jala...

Yana Shaiful said...

waahh sini ada doyan jugak hihii.. yana suka serawa..kdg2 mkn cicah roti jer..jrg mkn dgn pulut..nnt berangin 1 bdn.. :-)

intan morsalin said...

uwaaaaaaaaaaaaaaaaa.....sedapnya...nak sket...
dah lama x makan serawa durian ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...