Friday, January 6, 2012

Moist Chocolate Cake.....


Ha ha tak tau, sape buat....sedapnya coklat yg meleleh kat tepi tu kan....hihhiihi..sebenarnya topping dia tu sajer jer Liza buat cmtu (ececeh, nk cover line), sbb anak2 suka topping yg bnyk2....kek coklat ni mmg bdk2 suka sgtkan, tak kira la anak sape pun...ehhh betul ke? muahahaaha

Kali ni Liza amik resepi kek dr umah Cikgu Hana....sebenarnya kek coklat ni macam2 versi kan...ada yg guna air panas, air sejuk dan ada pulak yg guna air biasa...ape2 pun bg Liza rasanya lebih kurang sama jer...terpulang lah pada citarasa masing2.....


RESEPI MOIST CHOCOLATE CAKE

Bhn2:
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1/3 cawan serbuk koko
  • 1sk baking soda - hana buh baking powder 1/2sk, soda 1/2sk
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan butter@ minyak masak - hana gune butter
  • 1/2 cawan buttermilk@ susu segar - hana gune susu perisa coklat
  • 1sk esen vanila
  • 1/2 cawan air panas
  • 1/4 cawan susu pekat - resepi asal xde


    Cara-cara
    • Panaskan oven 300 degree F. Griskan loyang 7x11inci dengan butter.
    • Ayak tepung dan baking soda@powder ke dalam mangkuk.Ketepikan.
    • Pukul gula dan butter. Masukkan telur dan pukul lagi.
    • Masukkan buttermilk/susu dan serbuk koko. Kacau sebati.
    • Masukkan air panas dan esen vanila.
    • Akhir sekali masukkan tepung yang di ayak tadi dan mix sebati.
    • Masukkan ke dalam loyang dan bakar lebih kurang 30-35min atau sehingga kek masak. - hana kukus.
    • Sejukkan di atas redai dan tuang topping@ganache kegemaran.



      15 comments:

      ~~zAnAfAhMi~~ said...

      Meleleh air lior tgk coklat tu. Pernah buat dulu2 kek ni, mmg moist la........tp skrg jarang buat, takut takde yg nak mkn.

      Amie said...

      Ya Allah! Amie hanya mampu menjilat jari!

      dZana said...

      tak tahan tgok coklat yg meleleh2 tu.. huuu

      cik cek said...

      Alahai!....itu coklat leleh2 tak tahan tgk oooo....air liur pun dah meleleh ni...tak nak ngajak makan sama ke...he he :)

      mala said...

      Kegemaran ramai :-)

      Anna Qawina said...

      salam..tak kisah mna2 rsp yg pasti kek coklat mmg laku..

      Nieza said...

      my fav kek coklat.tak tahan tgk coklat yg leleh-leleh tu kak...sabar jer la...hehe

      tun_telani said...

      fuhhhh.... mmg menguji keimanan tgh topping tu!

      JaSSNaNi said...

      assalamualaikum...
      wow, melimpah ruah coklat atas kek tu ye.. nyum nyum.. sedapnya.. rasa cam tingin sesangat nak makan kek tu, sbb coklat tu..

      rahel said...

      Uwaaaa..banyak coklatnya wo..suke2..

      Wani said...

      ya Allah kak liza .. dah la petang tadi dok tayang sup tulang masam pedas.. ni alih2 tayang kek coklattttttttt la pulak ... bukan coklat je yang melelehhhh ni wani dok tengok ni meleleh jugak ahaha.... dah lama betul tak buat kek letak topping mcm ni ..kalau buat pon asyik makan gitu je ...

      EmbunRosaliza said...

      assalam liza, kek coklat mmg menjadi kegilaan anak2, lebih2 lagi bila topping yg leleh gitu pasti laju je jari jemari nak cuit2 heheh

      Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

      hEM,, KALAU BUAT RANKING RASANYA KEK INI TOP KUT RAMAI DAH TRY..MEMANG TAK JEMUKAN

      Yana Shaiful said...

      rasa nk amek jer..xtahan tgk coklat yg meleleh tuuu ^_^

      nuwairani ismail said...

      topping yg meleleh tu yg buat air liur pon rasa nak meleleh jugak ni....adeh!

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...