Thursday, January 19, 2012

Acar Buah 3 Rasa.....


Pelik tp benar...tu lah rasa acar buah yg Liza buat ari tu, ada rasa masam, manis dan pedas....biasa buat ok jer, tp kali ni terlebih srbk kari la pulak.....maklumlah kilang kari kat belakang umah....ekekekeekke

Walaupun terlebih srbk kari kan, tp rasanya tetap mantap beb...hubby suka makan acar2 cmni, so Liza akan buat bnyk dan simpan dlm fridge....bila2 rasa teringin nk mkn, keluarkan jer....

RESEPI ACAR BUAH

Bhn2:

(A)
10 tangkai cili kering,direndam air panas
1 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit halia
- Semua bahan dikisar hingga halus

(B)
500 gm buah-buahan jeruk (khas buat acar buah)
1/2 cawan minyak masak
1/3 cawan gula
3 sudu makan cuka
2 sudu besar serbuk kari
1/3 cawan puri tomato
2 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
garam secukupnya
1/4 cawan bijan, telah digoreng kering

Cara Membuatnya :
1. Panaskan minyak dan masukkan kulit kayu manis dan bunga lawang. Tumis hingga naik bau wangi.
2. Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing dan pecah minyak.
3. Masukkan puri tomato, serbuk kari, cuka, gula dan garam.Tumis lagi hingga masak.
4. Masukkan buah-buahan jeruk yang telah dibasuh dan bijan.Gaul sebati dan masak sebentar.
5. Angkat dan sejukkan.

Tip : Basuh buah jeruk ini dibawah air paip untuk menghilangkan asid yang berlebihan.Untuk lebih tahan lama, simpan dalam peti sejuk.


- Acar ni mmg sedap sbb rasa masam manisnya....makan dgn nasi putih biasa pun sodaapppp.....




17 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..sedapnya acar buah, biasa jumpa time2 kenduri jeeeee...makan ngan nasi minyak sedap ni

Amie said...

ooooo dapat info baru,basuh dulu dengan air paip untuk buang / kurangkan asid, terima kasih Liza, Amie memang suka dan selalu juga buat acar buah.

Kakzakie said...

Kalau di Johor Liz... acar ini macam satu tradisi kalau ada majlis kenduri kawen. Kami suka acar ini...

kakna said...

acar ni bertambah selera la makan nasi.

norlieharumaini said...

acar buah pun ada 3 rasa.. best ni liza

che mid said...

Salam, memang tengah plan buat dari dulu lagi.. tapi tak jumpa resepi dan tak jumpa kerajinan..he he

Ucu Faridah said...

ada ke basuh jeruk ni di'atas paip' liza...?hahaha...

bagus lah buat banyak..bungkuskan utk ucu tau..ucu nak diet ni,....hihihi

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

acar buah ni lawan dengan nasi minyak atau nasi tomato mmg ngam sgtlah kan? kita suka jer.. tp cik abg kureng sikit.. dia kalau lauk2 manis agak seteru sikit.. hihi..

Liza said...

wslam sue...mmg biasanya org mkn ngan nasi berperisa, tp kdg2 akak mkn ngan nasi pth jer....

Liza said...

sama2 kasih Amie...

Liza said...

Liza pun pestime mkn acar ni terus jatuh cintan...kalau kat kelate mmg xde acar cmni...

Liza said...

betul tu kak na...mkn ngan acar ni pun dah cukup....hihihhi

Liza said...

ahahaahaha akak...silap buat la, patutnya rasa masam manis jer kan...tp ni terlebih pedas la pulak....ekeekekee

Liza said...

meh ucu amik ni...sama2 la kita berdiet yer...hahahaa

Liza said...

kak mid...kena cari dulu kerajinan tu, bila dah jumpa nnt kak mid buat yer....hihihii

Liza said...

madihaa...klau kat umah ni pulak hubby liza yg makan xhengat kalau ada acar buah ni....

Wani said...

salam kak liza ... dah lama wani dok cari resepi acar buah neh .. kalau mak wani memang kesukaan dia la acar buah .. lebih2 lagi selalu makan time bulan posa .. tapi jeruk buah yg khusus utk buat acar neh kat mana nak cari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...