Tuesday, January 17, 2012

Tom Khai Ghai @ Sup Ayam Lengkuas...sawadikappp


Alamakkkk...mana ayam ni, tenggelam ke...hahahaahaha...sebenarnya kalau ikut resepi asal dr Cik Mat, ayam tu potong besau2, tp disebabkan Liza guna dada ayam yg bnyak berlebih kat umah ni, so Liza potong kecik2 la ayam tu...tu la pasal dia tenggelam, merajuk la konon2....menciii tawww

Resepi dr Cik Mat ni mmg sedap, tiap kali Liza nk mkn tomyam, resepi ni la yg akan jd pilihan...juri tetap kat umah ni pun mmg suka dgn rasa dia...walaupun nama dia sup tp rasa dia mmg cm tomyam...kalau nk tau, kena cuba buat...

Cik Mat, izinkan akak share resepi marbeles ni kat sini pulak yer...timakaseh bebanyak ye...


RESEPI SUP AYAM LENGKUAS

Bhn sambal khas:


1 cawan cili kisar
1 camca besar gula pasir
6 camca besar sos ikan
3/4 cawan minyak untuk menumis

- panaskan minyak dalam kuali, tumis cili tadi, masukkan gula dan terus menumis hingga cili garing. Matikan api dan masukkan sos ikan, kacau rata. Boleh digunakan untuk sup ayam lengkuas
# Biasanya Liza akan buat bnyak dan simpan dlm petiais...#

Bhn2 sup ayam lengkuas:


1 ekor ayam sederhana besar, potong ikut suka -Liza guna isi ayam
1.5 liter air
500 ml santan (boleh guna 3/4 tin susu sejat) -xletak1 biji bawang besar, belah 4
5 helai daun limau purut
3 batang serai, dititik
60 g lengkuas, dihiris nipis
7 biji cili padi siam, diketuk
2 camca besar sos ikan "nampla"
10 biji cendawan butang, belah dua
Bunga kobis
Tomato - belah 41/4 biji kobis
1/2 camca besar gula
4 biji limau nipis, perah jusnya
1 genggam daun hirisan daun ketumbar
3 camca besar sambal khas - resepi kat atas
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Belahan cili padi untuk hiasan

Cara cara :
  1. Ayam dicuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan jus limau nipis dan perap 20 minit, cuci kembali dan toskan. Kobis dipotong kasar2, cuci dan toskan.
  2. Dalam periuk, satukan serai, lengkuas, daun limau purut, cili padi ketuk, belahan bawang besar dan jerang hingga mendidih. Masukkan ayam tadi bersama2 sambal khas, cendawan butang dan bunga kobis  Biar mendidih selama 25 minit atau hingga ayam masak.
  3. Tambah daun ketumbar, sos ikan, gula dan kobis, biar mendidih sekejap dan masukkan santan, biar mendidih perlahan.
  4. Akhir sekali masukkan tomato dan tuang jus limau nipis tadi. Kacau rata dan biar masak sebentar, rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam atau sos ikan. Jika suka masam, perah jus limau nipis lagi.
  5. Hidangkan panas dengan taburan daun bawang dan cili padi hiris....Boleh dimakan begitu sahaja atau dengan nasi dan mee...Jika menggunakan susu cair, jgn didihkan lama sangat, cukup sekadar mendidih sahaja....

                                   Sedap kalau pekena ngan nasi panas ni....walllllaaaaaa



15 comments:

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum..
Ermmm...sedapnya.. Cam terbau2 wangi serai dan daun limau purut dlm tom yam ni.. Nak... nak hirup kuah nya..

rahel said...

Salam Liza,
pagi2 dah terliur nampak hidangan sup ayam lengkuas tu...nampak mengancam sangat..

tun_telani said...

assalamualaikum kak lizaaaa~~~~~~~~~ ni salah satu resepi feveret tun. mmg sedap! dh byk kali tun buat.

Amie said...

mmmm..yummy! terbau harum aroma lengkuasnya tu...slurrp...slurrpp!

Ucu Faridah said...

minta tisu liza nk lap peluh....agak2 hari ni berat ucu turun brp kg ye....hahahaha...

Kakzakie said...

Tengok masakan waktu perut lapar mesti rasa teringiinnn sangat Liz... mulalah dlm hati nak buatlah tapi selalu tak menjadi..

cik cek said...

Kechur dah akak...sedapnya...:D

Liza said...

wslam kak naz....nah, amik ni..nnt mangkuk tu antar balik yer....ekekekekeke

Liza said...

wslam rahel...nama jer sup tp rasa cm tomyam...mmg sedap la, buat pulak pedas2...fuhhhhh terangkat beb...

Liza said...

wslam tun...yer ke, sama la kita kan...mmg sedap pun, tgk dah terbukti...hihihihi

Liza said...

amie...ape yg slurp tu...ciannya, kalau dekat liza dh antar dah...hihihhi

Liza said...

huhhh...sib baik nk lap peluh, kalau nk lap ayq liuq, naya tu....hihihihi

Liza said...

tak pe la kak zakie...tgk jer la,nk buek cmner....hihihihi

Liza said...

wahh...kecur yer...mai la dtg cni kak cek, blh lunch sesama...

quinnie said...

wah tomyam akak lagi beria lagi tomyam saya ni kak..kekekek..saya main campak2 je...janji ada rasa tomyam...hihihi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...