Monday, January 30, 2012

Kuih Ketayap aka Kuih Gulung....


Kuih peberet hubby ngan anak2....tp umi diaorg kureng sikit....tolong buat utk diaorg jer...hari tu Liza ada buat kuih ketayap ni guna resepi lain, dan kali ni Liza buat guna resepi lain pulak...

RESEPI KUIH KETAYAP / KUIH GULUNG

Bhn2 kulit:
1 cawan tpg gandum
1 cawan jus air pandan (5 helai daun pandan + 1 cawan air)
1/2 cawan santan / susu segar / air
1 biji telur
Pewarna hijau
Sedikit garam


Bhn2 inti :
½ biji kelapa parut
¼ cawan gula kabung 
½ cawan gula pasir
1 helai daun pandan
 ¼ cawan air



Untuk kulit : 
1) Satukan semua bahan di dalam mangkuk. Kacau sebati dan tapiskan.
2) Panaskan kuali leper (pan) dan sapu rata dengan minyak masak/ marjerin.
3) Tuangkan sesenduk adunan dan ­lenggangkan kuali tadi supaya adunan rata dan nipis. Setelah masak, angkat dan ketepikan.
4) Ratakan kulit, letak sedikit inti di tengahnya. Lipat bahagian kiri dan kanan. Gulung kemas­. Buat hingga habis. Sedia untuk dihidangkan.

Untuk inti: 
1) Gaulkan semua bahan inti dalam kuali dan jerangkan ke atas api yang sederhana.
2) Kacaukan inti hingga merengas dan separa kering. Angkat dan ketepikan.



                                                              Jemput makan semua....

13 comments:

Qasey Honey said...

sedap la pulak ptg mcm ni tgk kuih ni...bru plan2 nk buat jugak nti..tq resepi...

tun_telani said...

salam kak liza.. dh lama x mkn kuih gulung. tun pun kureng sket kuih ni, tp kdg2 tu terasa nk makan jugak. hihi

rahel said...

Salam Liza,kita pun suka gak kuih ketayap ni..suka yang inti kelapa n gula merah..sedap.

nuwairani ismail said...

hahah! pernah try buat sekali kuih ni...masa tu main sukat ikut suke hati je...sekali boleh patah2 pulak kulitnya...keras la kot kan?

cik cek said...

lama tak buat...lama tak makan...nak sikitttt...:)

Naz / Nadz COSK said...

Ishh..best kuih ni.. Laaa..baru perasan bila tgk fb badge tu. Liza ni iza akma lah yer..

Nieza said...

assalam kak liza, lamanya tk singgah sini..sibuk sampai dapur pun x berasap..hehe kuih ketayap memamng sedap...sukax2:)

quinnie said...

sedapnya kak liza..saya kuih ni cerewet tang inti dia..nak lembab2 lepas tu rasa gula merah kena kuat..hahahha...byk akal tu yg jarang buat kuih ni..malas nak buat inti..kekeke

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza..kuih ni memang tak jemukan nak..nak kalau dapat kelapa muda..alamak..lemaknya memang umphhhh

mala said...

salam kak liza - sana sini nampak kuih hijau je ..hehehe

http://alamroon.blogspot.com/2012/01/nasi-lemak-kuning-tumis.html

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

my fav sedappppp!!!
lama x buat selalu waktu posa jer ngeee

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..kuih ketayap ni memang kegemaran ni..Cuma tang nak wat inti kelapa tu lah, selaluuuuu je tertangguh...

Bazlia Amoza said...

Hi sis..tima kasih sudi kongsi resepi..dah buat pun buat minum ptg ngan suami ptg ni...sedapp...

Singgah dari www.bazliaamoza.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...