Thursday, January 12, 2012

Karipap Roti Sinaran.....


Assalamualaikum dan salam penuh gumbira hari ni..nak tau kenapa Liza gumbira, sbb makcik tenet dah ok, dh blh upload gmbar lah....hihihihii

Pagi2 ni Liza nk share resepi karipap roti ni, biasanya Liza buat macam ni...mula2 lenyek roti, pastu letak inti dan sapu keliling roti tu dgn tpg jagung n goreng....tp kali ni Liza ikut style Kak Ros, tekan hujung roti ngan garfu n bakar...tp kan Liza tak potong roti tu guna cutter, Liza guna semua, malas pulak nk potong2 ni.....ekekekeekeke

Thnx yer Kak Ros sudi share resepi yg simple dan sedap ni...psssst sebenarnya kan Liza tak tau pun roti ni tak akan terbuka bila kat tepi dia kita juz tekan dgn garfu jer...memula risau jugak takut masa bakar nnt karipap ni akan ternganga macam mulut buaya.., tp alhamdulillah takde kejadian pelik tu....hihihihhii

                                   Ni rupa roti yg belum dibakar, juz sapu ngan telur jer...

RESEPI KARIPAP ROTI SINARAN

Bhn2:

12 keping roti
* sebiji telur untuk egg wash

Bhn2 inti:
200 gm ayam @ daging - potong kecil2
500 gm ubi kentang / ubi keledek - potong dadu
5 ulas bwg merah *
1 ulas bwg pth *
1 cm halia *
Cili mesin - 2 s/besar
Serbuk kari ayam - 3 s/ besar
1 labu bwg besar - potong dadu
Daun sup - hiris nipis
Garam, gula dan serbuk perasa
Minyak utk menumis
Air

- tumbuk lumat bhn bertanda *.
- campurkan bhn2 tumbuk, cili mesin dan srbk kari bersama sdkt air..kacau sebati.
- panaskan minyak dan tumis bhn td hingga garing dan naik bau.
- masukkan ayam / daging dan sdkt air .
- bila ayam /dgg dah empuk, masukkan ubi kentang/ keledek bersama air secukupnya utk mengempukkan ubi td.
- masukkan juga garam, gula dan serbuk perasa.
- bila dah cukup rasa dan ubi td dah empuk, masukkan daun sup dan bawang besar yg dipotong dadu.
- gaul hingga bhn2 sebati dan betul2 kering.
- sejukkan dan sedia digunakan.

Cara buat karipap:
- panaskan oven 180C.
- gelek roti hingga nipis dan potong roti bentuk bulat guna cawan atau cutter..Liza xbuat
- letak inti dan cantumkan bhgn tepi roti dan picit bhgn keliling tepinya..
- tekan bhgn tepi roti guna garfu kecik.
- sapu karipap atas dulang dan sapu telur hingga rata, tp jgn sampai meleleh yer sbb takut nnt roti melekat kat dulang..
- bakar karipap roti lebih kurang 15 minit atau hingga perang..
# karipap boleh dikeluarkan dr oven 10 minit selepas dibakar, balikkan ia dan sapu telur pada bhgn sebelah lg, masukkan ke dlm oven dan teruskan membakar...# yg ni Liza lupa nak buat...ekekeekekeke


Rupa karipap cinta eeh eeh karipap roti Liza tak cantik cm kak Ros punya sbb Liza bakar kjp jer, takut hangit....hihihihi
Ape pun rasanya mmg sedap dan rangup......sukaaaa sgt...



13 comments:

kasihredha said...

kak karipap roti kak ros di goreng...karipap liza di bakar..menarik2

Sofea said...

Liza, akak nak tumpang b'fast boleh?:)

Liza said...

kasih...ape2 pun terpulang pada kita kan..yg penting sodap dimakan...hihihhihi

Liza said...

kak sofea...jemputlah, meh kita bekpes sama2..lg ramai lg meriah...hihihihi

CT Delima said...

As'salam Liza

sedap ni... fav seisi keluarga dijamin bersih sebungkus roti..hehehe

selalunya buat macam karipap jer guna tepung. Tapi ini idea yang bagus, cepat dan ringkas terima kasih Liza. kena cuba juga ni buat untuk hujung minggu :)

AZLITA AZIZ said...

salam Liza..
nampak mudah dan ringkas.. boleh buat sarapan untuk anak2..
kadang2 pening kepala jugak nak fikir sarapan apalah nak buat setiap hari..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza..bestkan tak yah nak fening2 fikir nak buat kulit nya...Puan Rose tak minta pengerasnya ke???

Kakzakie said...

Kalau goreng tak ternganga ye? Kalau bakar mungkin juga tak nganga. Kalau dapat 2 biji pun kenyang :)

Liza said...

wslm kak ct...betul tu kak, family liza pun suka menu2 cmni...liza pun suka gak sbb senang nk wat....hihihihi

Liza said...

wslm kak ita...betul tu kak, kdg2 tu bila tnya diorg nk mkn ape, diaorg akan jawab suka hati umi laa....waduhhhh pening betul..

Liza said...

wslam kak paty....hahahaaha, kak ros nk mintak pengeras jugak ke? nah amik karipap ni 2 ketui, g main jauh2....hihihihi

Liza said...

kak zakie...kalau akak nk grg liza rasa baik akak sapu tepi roti tu dgn tpg jagung dulu, br tekan ngan garfu...gerenti tak nganga.....hahahahaha

Diana @ Melley Mey said...

Alahai!! sedaaapnya tgk karipap roti tu.... nie kalau dapat makan seketul nie pasti x cukup.... mesti nak banyak2 nie... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...