Monday, January 9, 2012

Dalca Daging Sayuran...


Dalca ni kiranya macam menu wajib kan kalau mkn dgn nasi2 berperisa macam nasi minyak, nasi beriani dan yg sewaktu dgnnya....hihihhi...tp kalau mkn dgn roti jala atau roti canai pun mantap beb....dalca ni kdg2 Liza buat guna bhgn2 tulang ayam atau dgg atau kdg2 guna tulang....ikut suka la kan...

Jom la kita tgk resepi terus yer,letih pulak nak bebel, maklumlah tgh kekenyangan....muhahahaaha



RESEPI DALCA DAGING SAYURAN

Bhn2:

300 gm daging - dipotong kecil
1 cawan kacang dal - rendam dan rebus hingga empuk
5 biji bwg merah - tumbuk
2 biji bwg pth - tumbuk
11/2 inci halia - tumbuk
4 s/b serbuk kari
3 s/b cili mesin
5 biji ubi kentang - belah 4
3 btg terung pjg - potong
5 btg kcg panjang - potong pendek
10 biji bendir
1 btg karot
Rempah 4 sekawan
Daun kari
2 cawan santan pekat
5 cawan air
Sdkt air asam jawa
Garam, gula dan serbuk perasa
Minyak - utk menumis

- panaskan minyak dan tumis bhn2 tumbuk, daun kari, srbk kari dan cili mesin yg tlh dibancuh dgn sdkt air.masak hingga wangi dan masukkan air asam jawa.
- masukkan daging/ isi ayam karot dan kentang, masak hingga  empuk.
- masukkan pula santan pekat, air,kcg dal, terungdan kcg pjg.
- bila dh mendidih baru masukkan bendir, garam, gula dan srbk perasa.
- bila rasa dah ok, tutup api dan sedia dihidang...


                                               Makan dgn nasi lemon hari tu, sedaaapppp....





14 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Liza,

ish dalca nie fav kak nur...sedap mkn ngan roti prata atau roti perancis ataupun nasi....terliur akak tengok nie.

cik cek said...

Cecah ngan roti canai sedap ni...:)

Liza said...

wslam kak nur...sama la kita, peberet liza jugak...hihihihi

Liza said...

perghhh, yg tu xyah cakap la kak cek, mmg sedap...hihihi

Tina Othman said...

fuyoo sedapnya, tapi nampak dalca kak liza mcm kari pun ye kan, dulu2 tina tak suka sebab ada kacang dhal tu, tapi skrg ni semua pun makan dah hihi

CT Delima said...

As'salam Liza

k.ct suka juga dalca ni fav sangat2. Tapi kalau makan dengan roti prata lagi lajulah masuk mulut..hahaha

Amboiii...makan sorang2 lah ya sampai kekenyangan.. :)

Kakzakie said...

Makan dengan roti jala Liz... kakak suka sayuran dia. Lagi terung dgn carrot dlm dalca sedap:)

Amie said...

sedapnya dalca! Kak Amie kalau nak buat dalca kena tunggu banyak orang... sebab walaupun buat sikit, campur itu dan ini...mau seperiuk besar jadinya... ha hahahhh

Totie@Tomy said...

biasa mak mertua saya kalau masak nasi tomato mesti masak dalca..sedapnya tak sabar nak habiskan pantang..

Ucu Faridah said...

lama x jenguk dapur liza..sihat ke tuan tanah...?
seumur hidup x pernah masak dalca....hihihi..

Zaliedana said...

Kak liza,sy kalo tgk dalca jer,mesti automatik igt mak kat kg,sbb mak selalu wat dalca,kiranya kalo raya mmg menu wajib yg digandingkan ngan nasi berperisalah..Sedapnyer nmpk dalca akak,dpt cicah roti canai,mmg terangkat abis ni..

rahel said...

Salam Liza..
Rahel suka betul makan dalca daging sayuran..tak pernah buat lagi.selalu beli jer..emm menyelerakan sungguh..

Nieza said...

kak liza, semalam saya buat nasi biryani kalau kena ngan dalca akak ni memang mantop la..sedapnya lama dh tak buat dalca ni:)

Diana @ Melley Mey said...

suka2!! fav diana nie dalca daging sayuran... lama dah x makan... terliur plak tgk tau..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...