Tuesday, January 31, 2012

Akok....


Dulu tak pernah termimpi pun nak buat akok sendiri, sbb kan kat area umah Liza ni mmg ada org jual akok ni...so bila2 jer nk mkn, kitaorg akan g beli kat dia la...akok dia mmg sedap dan lembut...dan yg paling penting berkedut....hahhaahaahaha

Tp heran kan, kalau nk pilih pasangan, kalau blh tak nak cari yg berkedut, tp kalau cari akok, mst kena cari yg berkedut kan, sbb yg berkedut tu la yg sedappp....hihihihihi

Ni nak citer la cmner Liza blh terbukak hati nk buat akok sendiri, sbb kan kan...hihiihihi org yg jual akok kat area umah Liza ni dah takde....so bila terasa nk mkn, kena lah pandai2 buat sendiri...padan muka....

Resepi ni Liza amik dr Zaliana kat MyR...utk 1st trial,Liza rasa menjadi la kot...nnt lenkali blh buat lg lah, mana tau blh ganti tempat bro tu jual akok pulak.....ekekekekekekeke

RESEPI AKOK

Bhn2:
  • 5 biji telur
  • 200 ml pati santan
  • 100 ml air
  • 150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
  • 30 gram tepung gandum
  • 3 helai daun pandan- disiat-siat
  • 2 cubit garam halus

- Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
- Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
- Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
- Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.



13 comments:

Tina Othman said...

tina suka akok, selalu beli kat pasar mlm jalan tar tiap mlm minggu, situ je pun jual yg sedap

oh masak dlm oven ye, sebab tina tgk selalu org masak mcm atas api je, ke dia cuma panaskan tak tau lah =)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnyer akok! berzaman akak tak mkn akok ni.. alahaii.. terliur dibuatnya..
skrg ni mudah.. akok pun boleh bakar dlm oven sama mcm bahulu.. kalau dulu2 semua org buat cara tradisi bakar guna sabut & tempurung kelapa api atas bawah.. hehe.. sampai pedih2 mata tunggu akok yg tok buat..

tun_telani said...

uwaaa.... windunyer nk makan akok!! berzaman dh x makan. bila blk kg selalu lupa nk gi beli.

Cheq Sue said...

Amboi... pasni xde alasan dah kalau nak makan akok. cheq sue dah berkali2 buat guna resepi ni...alhamdulillah memang puas hati kan liza...

Kakzakie said...

Kakak pertama kali makan masa pergi T'ganu akhir tahun lepas Liz... sedap hingga diberi sebekas oleh bakal besan kak Uda kakak. Malu tapi suka, sedap...

AZLINA said...

Assalamualaikum Liza, alamak sedapnya kuih akok! Akak sanggup cari sampai ke pasar malam Tanjung Malim bila teringin nk makan..1 jam baru sampai tp xpe demi akok..hehe

Betul3, yg berkedut2 tu yg terbaikk..:)

nOOrsha said...

waahh ade akok kat sini.. :) sukaa! sedap wat minum petang ni kan :)

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..saya pun suka akok tapi yang jenis berongga-rongga bak sarang semut tuu...

Tapi selalu pun saya tahan makan 1~2 biji jeee pasal tak tahan ngan kemanisan dia...Tak buat manis kan tak sedap pula..betul takkk....

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Liza..

Wah pandainya buat akok.. En hubby Naz suka kuih akok ni. Disebabkan di tmpt naz tinggal ni bnyk boleh didapati akok ni, mmg tak pernah terniat nak buat kuih ni. Lagipun takut tak berkedut..hehehe.. Tp lepas tgk yg kak Liza buat, terasa cam nak cuba buat lak..

HALAMANKU said...

Cayalah kak Liza.. memang menjadi n sedap lelagi kalau wat sendiri kan kak.. kalau kakak jual akok tu lama dah takde.. mesti akak dah lama wat sendiri ha ha ha nak join.. banyak tu.. insyaallah mana tau akak bebetul niaga akok he he he

nuwairani ismail said...

ini memang sengaja nk buat org terliur..kat sabah ni xde org jual akok...tensen betol..

chikadakbiru said...

heee lama tak makan akok..lepaih nih boleh la buat sendiri..tp akok yang ori dia pakai telur itik kan ?

Mieza said...

sedapnya akok ni..tapi tak sanggup nak mencubanya..beli je la..hheee...org pemalas itu lah cakapnya kan hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...