Tuesday, January 31, 2012

Sambal Telur Rebus....


Assalamualaikum semua....hari ni hujan jer dr semalam...sekarang ni pun masih rintik2...mood pun macam kurengggg sikit....hihihhii

Sambal telur rebus ni resepi dr arwah ma yg masih Liza gunakan sampai sekarang...kadang2 tu buat nasi lemak pun Liza buat sambal telur rebus ni...pastu grg bilis jer....senang kan...

Hari ni takmo la bebel panjang2, jom kita terus ke resepi yer...

RESEPI SAMBAL TELUR REBUS

Bhn2:

5 biji telur rebus - potong 2 atau sebijik2 (blh digrg skjp @ biarkan camtu jer)
1 biji bawang besar - di potong nipis
1/2 sudu kecil asam jawa segera
1 sudu besar gula /lbh
Garam secukup rasa

BAHAN DIKISAR LUMAT :

15 biji cili kering / lebih - terpulang pada selera
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 cm belacan - optional


- Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar tadi sampai terbit bau wangi dan cili menjadi masak dan terbit minyak.
- Kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan bawang besar .Terus mengacau semua bahan tadi sehingga bawang besar menjadi layu.
- Masukkan semua telur dalam sambal tadi dan terus mengacau semua bahan secara perlahan-lahan supaya sambal meliputi seluruh pemukaan telur , jika kurang masin tambah la garam lagi , tak perlu masak telur ni terlalu lama.
- Bila dah cukup mesra dan cukup rasanya, blh la hidang yer....



Lauk yg simple dan yg paling penting, sedap laaa....hihihihihihi, kalau buat dgn telur itik pun best jugak ni...pastu mkn ngan sayur grg...dah cukup...





6 comments:

laskar pelangi said...

sedapnyeeee:))

Kakzakie said...

Betul Liz.. kalau makan dgn nasi lemak sedapnya..

Wanieyra said...

Salam...

pekena dgn nasi lemak sedap ni!!!

Ucu Faridah said...

kalau ucu mkn sambal mcm gitu suka makan dgn kicap...mcm budak2 kan...hihii

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..sedapnya tgk sambal yang merah menyala tu...

tun_telani said...

salam kak liza.. tun mmg kalau tiap2 hari mkn sambal pun xpe. ingat dulu masa kt matrix, hampir tiap2 hari makan ayam masak merah, xpun sambal tauhu.. jarang2 ada sambal telur.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...