Thursday, January 19, 2012

Bihun Goreng Tomyam ala Pattaya.....


Assalamualaikum dan salam ceria semua....pekabar yer, Liza harapkan kita semua sihat hendaknya....ni first time Liza buat bihun grg tomyam ni, terlambat sudah...hihihihi...org lain dah berkurun dah buat, tp baru sampai kat dapur Liza ...nak buek camnor kan, tak dapek den nak nolong....

Ape2 pun bihun ni mmgsedap sbb ada rasa masam n pedas, satu kombinasi yg menyelerakan....org lain buat bihun tomyam ni kaler putih, tp disebabkan Liza nak bagi kaler merah, Liza tambah sikit cili mesin...biase la kan versi derhaka.....muhahahaaa

Resepi ni Liza amik dr umah Kak Nor Ganu yg mmg pandai masak tu...setiap sentuhan dia mmg menjadi n sedap....tq Kak Nor, Liza mintak izin tempek resepi kat dapur Liza pulak yer....



RESEPI BIHUN GORENG TOMYAM


Bhn2:
  • 1 bungkus mihun - rendam, bila lembut, toskan
  • 300gm udang
  • 200gm isi ayam
  • 3 ulas bawang putih - diketuk
  • 5 ulas bawang merah - dikisar
  • 2 batang serai - diketuk sedikit
  • 2 kiub perencah tomyam (maggi/knorr)
  • cili api - bagi yg mahukan lebih rasa pedas
  • 5 s/b cili mesin
  • 1 biji telur -xletak
  • 3 helai daun limau purut - dicarik2kan
  • sayur kobis - di potong pjg (halus)
  • carrot - dipotong pjg (spt btg mancis)
  • 2 biji tomato - dihiris nipis2
  • 1 mangkuk air - jika ingin mi basah lebihkan sukatan air
  • daun saderi
Cara cara:
  • Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan serai hingga wangi. Masukkan ayam dan kacau.
  • Masukkan pula bawang merah yg telah dikisar dan perencah tomyam dan cili mesin. Goreng sehingga pecah minyak.
  • Masukkan udang dan gorenglah sekejap baru masukkan telur
  • Masukkan air, garam dan gula secukup rasa. Untuk mendapatkan rasa yg lebih sedap bolehlah dibuat stok udang dengan merebus kepala dan kulit udang yg telah dibersihkan. Masak hingga mendidih dan masukkan sayur2an (kobis, carrot dan tomato yg telah dipotong) Masukkan juga daun limau purut yg telah dicarik2kan
  • Bila sayuran dah agak lembut, masukkan mihun tadi dan goreng hingga ramuan sebati dan mi menjadi lembut (Jika ingin mi yg basah lebihkan air/stok udang)
  • Hidangkan ke dalam pinggan dan taburkan dengan daun saderi yg telah dihiris halus


Lepas dah masak, Liza bungkus pulak bihun ni, sian kat dia kan, sejukkk...ekeekeeke...alaaa..nak bungkus senang jer, ambik 2 biji telor n pecahkan, letak garam n lada sulah sikit... curah atas non-stick pan, lenggangkan telur bg senipis nipisnya, ambik mihun td dan letakkan atas telur n bungkus....sedia di mamam....








14 comments:

kakna said...

salam liza..
sarapan bihun pagi ni.bak sepiring.

Pen Biru said...

rajinnya berbalut2 telur bagai..kalau sy tak sempat balut pun ..heheh

Tina Othman said...

sedapnya kak liza, teringin lah pulak tina, lama tak makan bihun sebab takde stok =)

goreng mcm tomyam ni best kan, tak jemu nak makan

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

jakun ni tak pernah tgk bihun goreng pattaya ni ngeee...meleleh air lioq dah ni

rahel said...

Salam Liza,pagi2 dah tergoda dengan meehun goreng tomyam..sedapnye klu ada cili perah limau kasturi..nyam nyam nyam..

Liza said...

wslam kak na....buat bekpes utk anak2 ni...alaaa dah abis la...

Liza said...

pen biru...tu la pasal, terlebih rajin la pulak ari ni...hihihihihi

Liza said...

Tina...kat umah akak ni xpernah putus stok bihun...senang kalau nk buat ape2 kan...

Liza said...

laaa...ciannya ayu, jakun yer...ni dah tgk kan..maknanya dh xjakun la....hihihihi

Liza said...

wslam rahel...mmg sedap kalau mkn pedas2 ni...pergghhh

acheeqa farhana said...

boleh cube resipi ni..nmpk mcm sgt sedapppp...

nOOrsha said...

waahh sedap sgt nmpak bihun tomyam ni.. :)

chikadakbiru said...

heee kalau buat bihum camni pueh hati dpt makan telur tuh kan...
selalu kalau buat bihun..kite gulung telur tuhh...hiris2 nipis..tabur atas...so sape yg makan dulu.habis dikaupnya telur tuh kat pinggan diaa...jakun sikit bile tgk buat camni..rajinnyerr

tun_telani said...

salam kak lieza.. sedapnyer nmpk. baru tun sedar dh lama tun x goreng bihun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...