Wednesday, February 1, 2012

Tortilla Salad Ayam....


Assalamualaikum dan Selamat Pagi semua...eehhhh pagi lg ke? hari ni nmpaknya cuaca pun ok jer kan, alhamdulillah...

Tortilla ni angah yg request utk lunch...ye la asyik mkn nasi jer, dah muak agaknya....ikutkan jer la sbb ayam Kfc hari tu ada berbaki lg..so, Liza buatkan ajer salad ayam macam biasa...pada yg tak de ayam Kfc tu, blh lah cuba buat sendiri ayam tu..

RESEPI SALAD AYAM

Bhn2:
1 keping dada ayam
1 biji telur
Tepung grg Kfc
Minyak

- celup ayam ke dlm telur dan golekkan ke dlm tepung Kfc.
- grg hingga masak, tp jgn terlalu garing.
- hiris nipis dan kecil.

Sayuran:

Tomato - dibersihkan dan dipotong dadu
Timun - dibuang biji dan parut panjang
Salad - dihiris nipis
Mayonis
Lada hitam

- gaul semua sayur ngan mayonis dan lada hitam
- masukkan ayam grg td dan sedia dihidang.




RESEPI TORTILLA ( MyR )


Bhn2:
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil garam
  • 2 sudu kecil baking powder
  • 4 sudu besar vegetable shortening (boleh juga diganti dgn 3 3/4 sudu vegetable oil kalau tak ada shortening)
  • 1 1/4 cawan air suam

Cara-cara

  1. Campurkan bahan-bahan kering dalam mangkuk.
  2. Masukkan minyak/shortening dan gaul hingga sebati.
  3. Masukkan air suam sedikit demi sedikit, uli hingga menjadi doh.
  4. Bahagikan doh kepada 12 bahagian, bulatkan setiap bahagian dan rehatkan selama 10 minit.
  5. Canaikan doh hingga menjadi nipis (seperti buat chapati/paratha)
  6. Goreng tanpa minyak menggunakan non-stick pan, lebih kurang 1-2 minit utk each side.
  7. ** Inti utk fajitas - grilled beef/chicken. lettuce, salsa (tomato), guacamole (avocado), shredded cheese. sour cream. - Liza xbuat yg ni..



Bagi Liza tortilla ni mmg sesuai mkn bila2 masa jer...mmg sedap n mengenyangkan...





7 comments:

HALAMANKU said...

Salam Kak Liza sedap tu.. kreatiflah kak... erma nak join.. tqvm kak atas menu ni..masuk list... nak wat juga he he he

Liza said...

wslm....xde la kreatif sgt...tq jugak sbb sudi cuba resepi ni yer...

Ida,Japan said...

baru sempat jengah sini....byk dh menu2 liza yg sedap2 ida tertinggal nihhh...hari tu dpt pandang jauh2 jer akok yg liza tayang, tak sempat pon nak terjah..adehh sedapnyer, hari ni tortilla la pulak....rajinnyer liza msk mcm2

Zaliedana said...

Wah rajinnya akak wat tortila sendri..Nnti klo da lbihan ayam kepci leh wat nih,kadang klo lbh duk esbok smp keras kejung xda sapa entuh..

Liza said...

alaaa ida...kat dapur ida pun macam2 resepi yg ada...

Liza said...

betul tu ct...kalau ayam tu dok terperap dlm peti ais, mmg xde org usik...last2 kena pikir cmner nak buat ngan ayam tu...mmm laku jugak buat camni.....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

bagus juga kalau jemu mkn nasi boleh masak mcm ni je kan.. sedap, mengenyangkan & berkhasiat pula..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...