Thursday, March 1, 2012

Kari Asam Pedas Tenggiri....


Assalamualaikum wbt....ni lauk peberet Liza 4ever n ever...tak pernah jemu mkn lauk ni,makan hari2 pun tak pe...kalau dulu2 tiap kali balik bercuti, mst arwah ma akan masak lauk ni, tp sekarang, semua tu hanya tinggal sebagai kenangan yg paling manis....semoga arwah ma ditempatkan bersama kekasih2 Allah...Amin....

Biasanya arwah ma akan buat asam pedas ni guna isi kelapa yg dibakar dulu, pastu ditumbuk sampai lumat...tp Liza cuma guna kerisik jer, ye la nk senang katakan....ape2 pun rasanya tetap sedap dan menepati selera Liza...selera org lain Liza tak kisah.....muahahahaa

RESEPI KARI ASAM PEDAS TENGGIRI

Bhn2:

5 keping isi tenggiri/ ikan2 lain
6 ulas bwg merah - tumbuk
3 ulas bwg putih - tumbuk
7 s/b cili mesin
Sedikit belacan - tumbuk
1 paket rempah kari ikan
11/2 s/b kerisik
2 tangkai daun kari
2 tangkai bunga kantan
4 btg daun kesum
Tomato - potong 4
Bendir
1/2 cawan air asam jawa
Minyak - utk menumis
Garam dan perasa
Air - utk kuah


- panaskan sdkt minyak, tumis bhn2 tumbuk, rempah kari ikan, daun kari dan cili mesin hingga naik bau.
- masukkan air asam jawa dan biar hingga agak kering sikit, baru tambahkan air dan biar mendidih.
- masukkan pula ikan, kerisik, bunga kantan, daun kesum, garam dan perasa, biar mendidih sekali lagi.
- seterusnya masukkan bendir dan tomato dan perlahankan api.
- masak hingga semua rasa sebati dan kuah agak pekat sedikit.
- sedia dihidang...


Liza gandingkan telur dadar dan sayur campur goreng telur dgn kari asam pedas ni...

RESEPI SAYUR CAMPUR GRG TELUR

Bhn2:

2 mangkuk kobis hiris
1/2 btg karot - hiris nipis
1 mangkuk bunga kobis - potong kecil
2 biji telur
2 biji lada merah - hiris serong
1 labu bwg besar -hiris bulat
3 biji bwg putih - hiris nipis
Sdkt  minyak
Garam dan perasa

- panaskan sdkt minyak dan tumis bwg besar, bwg pth dan cili merah.
- masukkan bunga kobis dan karot, masak hingga sdkt layu.
- masukkan garam dan perasa,pecahkan telur dan biar sebentar.
- bila telur dh keras sdkt, kacau2kan dan masukkan kobis dan grg hingga kobis masak.
- siap laa....

7 comments:

HALAMANKU said...

Salam Kak Liza.. wah nampak sedap..festime ni, erma kalau asam pedas dan kari memang resepi n menu yang berbeza.. ni kari asam pedas.. nyum3 insyaallah erma nak try n sejibik ikut resepini baru dapat tau rasa.. tqvm kak.. mmmm join lunch sini dululah he he he

ady said...

as-salam kak liza
wow! terliurnya kari asam pedas..mkn dgn nasi panas2 sedap!!!!

Liza said...

wslam erma...mmg xrugi kalau cuba...ape2 pun nnt share yer...

Liza said...

wslam ady...betul tu, bubuh pulak kuah biar banjir..perggghhh mmg xhengat....hihihihi

Acik Erna said...

assalam liza..resipi liza hari buatkan acik terliur..sedap sangat ni kan

Liza said...

wslam acik...mmg betul, Liza tgk gambar pun dah terliur....ekekekkekee

Tina Othman said...

asam pedas mmg peberet tina, tapi kalau tak salah yg letak kerisik ni resepi asam pedas melaka, ye tak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...