Monday, March 19, 2012

Kari Ayam dan Nangka Berkerisek....

Kalau kat umah Liza ni hari2 masak kari pun tak pe...mmg satu family Liza suka lah, tak yah susah2 nk masak lauk lain dah...tp kalau bab nangka muda ni, Liza srg jer yg pulun...tp mak ok jer, lagi suka sebenarnya....kuikuikui




RESEPI KARI AYAM DAN NANGKA BERKERISEK

Bhn2:

1 ekor ayam - dipotong kecil
2 keping nangka - potong kecil dan rebus bersama garam
5 ulas bawang merah - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk
1 inci halia - tumbuk
Rempah 4 sekawan - utk tumis
1 paket  rempah kari ayam/daging dibancuh dengan 1/2 cawan air
3 s/b cili mesin
Air asam jawa
2 cawan santan daripada 1/2 biji kelapa
1/2 cawan kerisek
1 tangkai daun kari
Sdkt minyak
garam dan perasa secukup rasa




Cara-cara:

- panaskan minyak di dalam periuk dan tumis bhn tumbuk, rempah ratus dan daun kari hingga wangi.
- masukkan rempah kari dan cili mesin. Kacau hingga pecah minyak, masukkan air asam jawa.
- masukkan ayam dan santan  Masak hingga mendidih dan masukkan nangka dan kerisek.
- masukkan garam dan serbuk perasa secukup rasa. Tambah air jika mahu kuah yang banyak.
- masak hingga semua rasa sebati dan tutup api.
- sedia dihidang dgn nasi atau roti jala...Liza mkn dgn roti jala jer...


8 comments:

inahar ali said...

fuiyooo..msti sedap woo..kari ayam taruh nangka..lama dh akak x mamam style cenggini..tumpang semangkuk..hehe!

HALAMANKU said...

Salam Kak Liza.. sedapnyer tang nangka muda tu sedapnyer.. erma memang suker masakan kampungni.. meh pulun ngan erma tumpang sekaki he he he

Sari Yusa Ibrahim said...

sedap diratah begitu saja ni... :-))

Nieza said...

Assalam kak Liza, saya pun suka mkn kari..tiap hari pun tak pe..sedapnya tgk kari ayam akak ni:)

izahdaut said...

saya suke juga nangka muda. buat masak lemak ngan ikan kering. fulamakkk best.. tapi masak mcm kak liza tu sedap jugak tu. slalu jumpa time kenduri masak gitu kan

ijayuji said...

Salam kak! oh! sedapnyerrr sayur nangka! mak kita dulu2 suka campur dgn kaki ayam hihihi...

rahel said...

Sedapnya lauk nagka muda ni..rindu la pulak nak masak lemak nangka muda.

Wani said...

salam kak liza ... adeh bestnya kari ayam siap ada nangka lagi .. dah lama wani tak makan nangka ni ..dulu2 memang makan gak .. tapi x leh nak makan sekarang .. kalo makan perot mesti meragam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...