Saturday, March 3, 2012

Mi Bandung....

Assalamualaikum dan salam ceria semua..ari ni anak2 Liza sekolah ganti, jd rasanya ari ni kat umah je la sbb besok nk g tengok abg pulak....tak sabar2 rasanya nk g jumpa anak teruna srg tu....rinduuuu

Liza selalu sgt masak mi bandung ni..act kan resepi ni dapat dr member, dia ckp mak dia selalu buat utk bekpes...pestime mkn mi bandung ni, terus family Liza suka..apalagi, Liza pun buat muka tak malu, terus tanya la resepi dia...sejak dr tu, mi ni mmg pemes la kat umah Liza..

Moh kita tgk resepi ni yer...


RESEPI MI BANDUNG

Bhn2:

500 gm mi kuning - celur
3 s/b cili kisar
3 ulas bwg pth - tumbuk
250 ml stok ayam / air
4 s/b sos tomato
4 s/b sos cili
2 s/b sos tiram
Sdkt tpg jagung + air - utk pekatkan kuah
300 gm isi ayam
300gm udg
Telur
1 mangkuk bunga kobis
1/2 btg karot
1/2 mangkuk kobis
2 biji tomato - cincang
Garam dan gula secukup rasa
Minyak

- panaskan minyak dan tumis bwg pth dan cili kisar hingga naik bau.
- masukkn semua sos, tomato cincang dan isi ayam dan biar hingga isi ayam td agak kering.
- masukkan air/ stok ayam dan biar mendidih.
- seterusnya masukkan garam dan gula serta karot dan bunga kobis.
- bila sayur dh empuk, masukkan tpg jagung dan pecahkan telur, kacau.
- masukkan pula kobis dan udg, bila kedua2nya dah masak tutup api dan blh la tuang atas mi.
- hidangkan dgn cili api potong...fuhhhhh




8 comments:

rahel said...

Sedapnya mee bandung tu...adoii dapat hirup kuahnya pun dah berpeluh...hehe..

Cheq Sue said...

alamak...kita baru je amik resepi, liza dah buat dulu...ni yang jeles ni...

Gee® said...

aduhai...mengancam nengok mee bandung tuh...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Mee Bandung satu......jangan lupa telurnya

kakna said...

dah lama tak makan mee bandung.
buat sendiri lagi best ni..

Mas said...

Assalammualaikum..
amik resepi dari sini dan dah masak pun. sangat sedap tp huhuhu...sy derhaka sikit hihihi

Melly Octaviana said...

wah sedap nya... mau buat kapan kapan ahh.. slurrp

Ayu said...

assalam liza, wah akak tengok mee bandung terus ngeces pagi2 ni..
my boys pun suka mee bandung..berselra akak tengok mee bandung liza ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...