Friday, March 2, 2012

Kurma Ayam Bonda...


Assalamualaikum dan salam manis semua...selamat berjumpa lagi pd hari Jumaat 020312...mesti semua org dah tau masak kurma kan, tak kira la kurma ayam ke, daging ke, telur ke dan apa2 jer la...arwah ma biasanya buat kurma ni dia akan perap dulu dgn segala rempah yg ada...nak tau cmner, jom kita tgk...

RESEPI KURMA AYAM BONDA

Bhn2:

1 ekor ayam - dipotong dan bersihkan
11/2 inci halia - tumbuk lumat
5 ulas bwg merah - tumbuk lumat
1 biji buah keras - tumbuk lumat
1 genggam kelapa - tumbuk lumat
Rempah 4 sekawan
2 paket rempah kurma - terpulang
1 biji kelapa - ambil santan pekat
4 biji ubi kentang - potong 4
3 biji lada merah - belah 2 jgn putus
2 biji bwg besar - potong 2
Garam, gula dan serbuk perasa
Sdkt minyak




- gaulkan ayam dgn bhn2 tumbuk dan rempah kurma, perap sebentar dlm 15 minit.
- panaskan sdkt minyak, tumis rempah 4 sekawan dan ayam yg diperap td.
- balik2kan ayam hingga ayam agak kering sikit, masukkan santan dan ubi kentang.
- bila dah mendidih, masukkan garam, gula perasa.
- masukkan pula cili merah dan bwg besar bila kuah dh hampir kering.
- kacau biar sebati dan bila kentang dah empuk boleh la diangkat...

5 comments:

Melly Octaviana said...

Siang Kak Liza.. enak nya ayam kurma unutk makan siang hari ini.. kirim ke kuching yah kak.. hehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

fav my darl ni
lama x masak
if blk umah umie sure menu ni ada

Liza said...

hye melly...nnt akk pos, tunggu yer....hihihihi

Liza said...

sama la kita ayu, ni pun peberet hubby ngn anak2 akak...tp kena masak sendiri la, arwah ma dah xde...huhuhu

kakna said...

salam..
masak kurma sedap makan dengan nasi tumis ada air asam pula.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...