Friday, March 23, 2012

Kek Pisang Tanpa Telur....



Assalamualaikum dan salam sayang di hari Jumaat yg mulia...disebabkan Liza suka mkn apa2 sajer yg berasaskan pisang, so Liza terpanggil la utk 'menerai' kek pisang yg tak guna telur...memang tak sia2 'peneraian' tu, berbaloi sangat2 sebab rasa dia macam kek pisang biasa yg guna telur....sedap, gebu n lembut....


So, pada sesape yg nk jimatkan telur kat umah tu, sila2kanlah cuba resepi ni yer....


RESEPI KEK PISANG TANPA TELUR

Bhn2:

8-9 biji pisang berangan - lenyek
1 cawan gula pasir / gula perang
3/4 cawan minyak
1/4 cawan susu segar
3 cawan tepung gandum
2 s/t baking powder
1 s/t soda bikarbonat
1 s/t esen vanila/ esen pisang
Badam cincang - tabur

- panaskan oven 180C
- tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder diayak dulu.
- campurkan gula ke dlm pisang yg dilenyek.
- masukkan minyak, esen pisang dan susu dan gaul sebati.
- akhir sekali masukkan bhn2 yg diayak dan gaul dgn spatula.
- tuang ke dlm loyang yg telah disapu mentega dan taburkan badam cincang.
- bakar selama 40 minit atau hingga masak...


Cara2 nak buat kek ni senang jer, lebih kurang macam muffin, gaul2 dan bakar...senangkan, tp hasilnya mmg marbeles....wallllaaaaa



10 comments:

hazila said...

Saya pun suka makanan berasaskan pisang..

Liza said...

uuuiiii cepatnya merempit...hahhaha...
sama la kita kan zila, antu pisang...

Cheq Sue said...

kat rumah tu ada sikit lagi stok pisang...leh le cuba ni

ieja amieja said...

nmpak mudah je kan kak..ank sy no2 tu antu pisang ..tp pisang lak x de..sy salin resipi ni..ada pisang nnt leh lah try..

Liza said...

boleh la nnt cheq sue try, senang jer...ala2 mapin jer..

Liza said...

sama la anak ieja ngan akk, antu pisang....hihihihi

Ucu Faridah said...

bagusss lah liza ni.....ni yang ucu nak menerai jugak ni...
nanti blh lah kita main balas2 pinggan ye...

rahel said...

Bestnya klu pagi2 ada kek pisang..serasi bersama teh o/kopi o..

Amie said...

Memang sedaplah kek pisang tanpa telur, jimat telur pun iye...

Nieza said...

kak liza, saya pun suka mkn pisang dan semua yg dibuat dgn pisang juga...bagus jimat telur yer resepi ni kak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...