Thursday, March 8, 2012

Masak Lemak Petola dan Ikan Goreng Halia...


           Assalamualaikum dan salam berjumpa kembali pada semua teman2 yg disayangi....

RESEPI MASAK LEMAK PETOLA

Bhn2:

2 btg petola - kupas dan potomg bulat
1 s/k udg kering - tumbuk halus
3 ulas bwg merah - tumbuk halus
Segenggam suhun - rendam
1 keping fucuk -rendam
1 keping tauhu - potong kecil
Santan dr sebiji kelapa
2 btg cili merah - hiris nipis
Garam dan perasa




- masukkan semua bhn ke dlm periuk kecuali tauhu, suhun dan fucuk, tambahkn garam dan perasa.
- bila mendidih masukkan fucuk, tauhu dan suhun.
- kacau rata2 dan angkat...
- sedap sgt kalau dpt mkn ngn sambal belacan....fuhhhhh berpeluh...hihihihii


RESEPI IKAN GORENG HALIA

Bhn2:

Ikan (ape2 jenis ikan pun boleh) - lumur dgn garam dan kunyit dan goreng
2 inci halia - hiris
3 ulas bwg pth - hiris
1 labu bwg  besar - hiris bulat
2 biji cili merah - potong serong nipis
2 s/b sos tiram
2 s/b kicap manis
Gula - optional
Sdkt minyak bekas grg ikan utk menumis

- panaskan sdkt minyak dan tumis bhn2 hiris dan cili merah hingga naik bau.
- masukkan sos tiram, kicap dan  gula..kacau rata dan masukkan ikan yg telah digoreng td.
- bila dah sebati, angkat dan boleh la dihidangkan....


9 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

tambah sambal belacan memang terangkat ni!

HALAMANKU said...

mmmm sedapnyer.. tengahari makan lauk lemak ikan goreng.. + nasi panas2 berpeloh2 makan he he he

rahel said...

Kalau ada sambal belacan ni..memang perghhh..mengancam.

Ucu Faridah said...

wow...suke sangat mkn petola lemak..tp x pernah masak kt rmh sbb rakyat kt rmh ni x minat..jadi bila lunch aje lah pulun....

~~zAnAfAhMi~~ said...

ni favourite akak ni.....smlm kita org celor je, cik abe mkn dgn budu, akk idok lerrr.

inahar ali said...

waduh..lauk cenggini pun akak leh tambah 3-4 pinggan woo..hehe!

EmbunRosaliza said...

Assalam liza, hari ni akk masak lemak putih terung , bestkan . Mmg kena mkn ngan ikan goreng dan sambal belacan. Akk buat sambal hitam

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..sesuai sangat gandingan lauk dan sayur ni..saya pun sukeeee sayur lemak yang berkuah putih macam ni....

ady said...

as-salam
sedap betul lemak petola..lagi2 kalau ada sambal belacan..power!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...