Wednesday, March 21, 2012

Kari Sotong dan Ubi Kentang...


Sesuai sangat lauk ni kalau mkn dgn nasi2 berperisa mcm nasi minyak atau nasi beriani sbb rasa dia ala2 kari mamak....bertambah sedap kalau guna sotong yg ada telur...perggghhh, mmg kompem mak mentua lalu pun tak perasan....ekekekekeke

Resepi dr arwah ma yg sekarang ni jd peberet family Liza....walaupun resepi ni simple, tp rasa dia tetap mengancam...jom kita terus intai resepi yer...

RESEPI KARI SOTONG DAN UBI KENTANG

Bhn2:

1 kg sotong - dibersihkan dan dipotong (ikut suka)
5 ulas bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 inci halia - tumbuk
3 biji ubi kentang -belah 4
2 tangkai daun kari
2 s/b cili mesin
1 paket rempah kari ikan / sotong - bancuh dgn sdkt air
Air asam jawa
Santan secukupnya dr sebiji kelapa
Sdkt minyak - utk menumis
Garam dan perasa secukupnya




- panaskan minyak dan masukkan bhn2 tumbuk, daun kari, srbk kari dan cili mesin,masak hingga naik minyak.
- masukkan air asam jawa dan masak sebentar dan masukkan pula santan, masak hingga didih.
- masukkan pula sotong dan ubi kentang, garam dan perasa.
- masak hingga kentang empuk dan cukup segala rasa.
- angkat dan sedia dihidangkan...

2 comments:

IeRA said...

Salam...

membangkitkan selera saya je

IZA AKMA said...

salam liza..
tengok saja dah tau memang sedap kari sotong ni..iza tumpang lunch kat sini jer lah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...