Sunday, March 25, 2012

Popia Bersira Pedas...


Popia bersira pedas yg menjadi peberet angah...tiap kali jumpa org yg jual popia ni, mst dia beli...dulu2 Liza pernah jugak buat popia ni, tp tak mendapat hasil yg diimpikan...popia tu jadi lembik lepas kena salut ngn sambal tu...rasa frust jugak la, dan lepas tu mmg dh malas nk buat dah...kunun2 merajuk la...hihihihi

Entah nape hari tu tiba2 terbuka lagi hati ni utk buat popia ni, dlm hati tak putus2 berdoa biarlah kali ni menjadi...dan alhamdulillah walaupun bukan seratus peratus rangup tp kira lebih baik la dr yg dulu...kiranya ada peningkatan la...tu pun lepas study habis habisan cara2 utk dapatkan popia yg sentiasa rangup....


RESEPI POPIA BERSIRA PEDAS

Bhn2:
  • kulit popia secukupnya
  • UNTUK INTI
  • 1 batang carrot - dihiris halus
  • 1 biji sengkuang kecil - hana gune lobak putih
  • 1 mangkuk kubis yang dihiris halus
  • taugeh - jika suka (hana x ltk)
  • 1 biji bawang besar - potong dadu
  • 1-2 sudu makan udang kering - rendam,toskan n blend
  • 1 sudu mkn sos tiram
  • garam
  • perisa@gula
  • UNTUK SAMBAL SIRA
  • 2 sudu besar cili kisar
  • 1 sudu makan bawang merah n putih kisar
  • 2 sudu besar sos chili - hana guna sos cili thai
  • sedikit belacan - jika suka
  • sedikit air asam jawa@cuka
  • gula melaka@gula putih
  • garam
  • bijan sangai

Cara-cara

  1. UNTUK INTI - tumis bawang besar, masukkan sos tiram. tumis hingga naik bau. masukkan udang kering. kacau rata. masukkan sengkuang, carrot, kubis dan taugeh jika suka. perasakan dengan garam dan juga perisa@gula. tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi dan goreng hingga kekuningan.
  2. UNTUK SAMBAL SIRA - panaskan minyak, tumis bahan2 tadi hingga agak2 pekat. masukkan popia yg dh digoreng tadi. kacau rata. matikan api dan taburkan bijan. siap utk dhidang!


Resepi ni Liza amik dr Hana MyR, terima kasih bebanyak yer cikgu...best sgtttt...


8 comments:

dapurmerahibu said...

Slm kenal kak liza.saya suka popia cili ni kak..dh lma juga tak buat.kalau sudi jom la ke dapur baru sy:http://dapurmerahibu@blogspot.com

ZalinZalina said...

Liza..saya memang buat jual tapi kalau orang oder je.. Kalau ikut cara saya memang takyah pakai air asam jawa atau cuka coz tu yg buat popia tu cepat lembik lepas disira.. Saya gantikan dengan sos tomato untuk bagi rasa masam2 sikit..nanti cuba lagi sekali ye..nak bagi cantik lagi liza boleh tabur bijan yang dah disangai..

ijayuji said...

Salam kak liza,! selamat pagi :D kita kalau kuih2 yg melibatkan inti tersgt sgt malasnyer nak buat hihihi pdhal mmg sukeeeee sgt2! suami kita pun suke popiah tp ya Allah! malas kemain! hihihi.. minggu ni cuba buat popiah tp tak leh di sira, popiah goreng biasa jerr :-)

izahdaut said...

sedapnya popia tu kak liza biasanya time puasa memangs lalu beli je tak pernah nakk buat. rasanya kalau buat mcm tak kena je ..tak tau napa ..kene try resepi kak liza pulak lah kan ;-)

Totie@Tomy said...

sedapnya..mintak satu..nak masak tak sempat..sibuk melayan si comel kat rumah...hehe

Qasey Honey said...

sedapnye tgk popia tu...cm bulan posa lak rasanye...hehehe...

ZalinZalina said...

Soriiii liza..tak perasan yg liza dsh tulis pasal tabur bijan tu... Baca tak habis saya ni..sori sangat2 ;)

zila 4ever said...

salam liza..
sedapkan popia disira nie..suka sgt makan popia time panas2 .tp kan malas sungguh nk membuat intinya..nk kena rajin jgk nie..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...